Uczniowie, którym należy zapewnić pomoc psychologiczno-pedagogiczną
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna powinna być udzielana uczniom:
- niepełnosprawnym,
- niedostosowanym społecznie,
- zagrożonym niedostosowaniem społecznym,
- szczególnie uzdolnionym,
- ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się,
- z zaburzeniami komunikacji językowej,
- przewlekle chorym,
- mającym trudności wynikające z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych,
- z niepowodzeniami edukacyjnymi.
Kogo dyrektor szkoły powinien powołać do zespołu
Przede wszystkim pomoc psychologiczno-pedagogiczna powinna być udzielana uczniowi przez odpowiednio przygotowanych nauczycieli i specjalistów. Praca z uczniem o specjalnych potrzebach będzie efektywna pod warunkiem zindywidualizowania programu pomocy do jego potrzeb.
Coraz częściej jednym z elementów rozwoju zawodowego zalecanym nauczycielom jest udział w szkoleniach dla nauczycieli, podczas których podejmowane są zagadnienia związane z terapią pedagogiczną.
To jednak nie zawsze wystarcza, dlatego dyrektor szkoły powinien dążyć do zaangażowania w pracę zespołu także logopedów, doradców zawodowych oraz psychologów. Członkami zespołu ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej mogą być np. pedagog szkolny, wychowawca klasy, specjalista posiadający kwalifikacje do pracy z uczniem o konkretnych potrzebach (logopeda, rehabilitant, nauczyciel przedmiotu).
Zadania zespołu ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Zespół ma za zadanie zaplanować i koordynować udzielanie pomocy uczniowi. W szczególności działania te dotyczą ustalenia zakresu potrzebnej pomocy oraz określenie optymalnych form i metod pracy.