Przy budowaniu relacji warto pamiętać o języku pozawerbalnym, zwłaszcza w aspekcie stroju. Dokładny wygląd ucznia powinien być opisany w
statucie szkoły. Omawiając go z uczniami podczas godziny wychowawczej, warto skupić się na takich detalach jak:
-
dozwolony makijaż i biżuteria,
-
długość spódnicy,
-
dopuszczalny kolor i kształt fryzury,
-
zgoda (lub jej brak) na ozdabianie ciała kolczykami, zamierzonymi bliznami, tatuażami.
Jednolity strój obowiązujący w szkole
Dobrym rozwiązaniem jest wprowadzenie jednolitego stroju.
Pomimo ogólnospołecznego sprzeciwu ma on wiele zalet. Młodzi ludzie
dążą do unifikacji, która wynika z biologicznych uwarunkowań wieku
dojrzewania. Nastolatki chętnie identyfikują się z grupą rówieśniczą
przyjmując jej wspólne elementy ubioru, czego przykładem mogą być
subkultury młodzieżowe. Dlatego integrując zespół klasowy można
wprowadzić wspólny element stroju charakterystyczny dla danej grupy. Aby
spełniał on swoje zadanie, musi być akceptowany przez uczniów (oprócz
tego, że zostanie zapisany w statucie szkoły). Najlepiej by to oni
zaproponowali jaki to będzie element.
Strój dopasowany do sytuacji
Jednolity strój uczniów:
-
jest synonimem zdyscyplinowania oraz prestiżu placówki do której uczęszczają uczniowie. W sposób mimowolny wpływa na zmniejszenie ilości występowania zachowań dysfunkcyjnych,
-
pozwala zniwelować różnice materialne pomiędzy uczniami oraz uniknąć epatowania bogactwem ze strony niektórych z nich. Zapobiega to kształtowaniu norm opartych o wartości materialne. Dlatego pracując z rodzicami, warto zaproponować, aby wyszli z inicjatywą unifikacji stroju uczniowskiego do rady rodziców,
-
ma aspekt wychowawczy polegający na wykształceniu u uczniów smaku, gustu oraz adekwatnego dobierania stroju do pełnionej aktualnie przez nich funkcji i roli społecznej. Jest to ważne zarówno doraźnie, jak i w życiu dorosłym, kiedy wybierając określone zawody absolwenci, będą musieli się podporządkować konkretnym rygorom. Przykładem takich profesji może być: prawnik, bankowiec czy też nauczyciel.
Należy zwrócić uwagę na wygląd nauczyciela, który powinien godnie reprezentować swój zawód. Jego wygląd nie może:
-
rozpraszać uwagi uczniów,
-
epatować seksualnością (kobiecością, męskością).
Jagna Niepokólczycka-Gac, pedagog, terapeutka uzależnień, szkoleniowiec
Zobacz także: