Nieodebrane świadectwa szkolne należy przechowywać do czasu odbioru

Autor: Małgorzata Celuch
Data: 27-03-2015 r.

Nieodebrane przez uczniów i absolwentów świadectwa powinny być oddzielnie ewidencjonowane i przechowywane. Dobrym rozwiązaniem będzie założenie teczki z nieodebranymi świadectwami ułożonymi według roczników.

Żaden przepis prawa oświatowego nie precyzuje zasad postępowania ze świadectwami, które nie zostały odebrane w wyznaczonym terminie. Świadectwo jest drukiem ścisłego zarachowania, więc zasady postępowania w takiej sytuacji może określać wewnątrzszkolna procedura postępowania z drukami ścisłego zarachowania. Wówczas należy postąpić zgodnie z jej zapisami. Jeśli procedura tego nie określa - należy pozostawić świadectwo w szkole i przechować do chwili odbioru przez osobę uprawnioną.

 

Wychowawca powinien przekazać nieodebrane świadectwa w miejsce wskazane przez dyrektora np. do sekretariatu. Tam należy prowadzić imienną ewidencję wydawanych świadectw i dyplomów. Wynikać z niej powinno, które świadectwa zostały wydane, a które nie.

Pozostające w szkole nieodebrane świadectwa należy archiwizować zgodnie z obowiązującą instrukcją kancelaryjną oraz przepisami w sprawie postępowania z dokumentacją, zasad jej klasyfikowania i kwalifikowania oraz zasad i trybu przekazywania materiałów archiwalnych do archiwów państwowych. Jest to kategoria B50, czyli czas przechowywania nieodebranych świadectw wynosi 50 lat. Wygodnie jest przechowywać je w teczkach dla kolejnych lat szkolnych z załączoną listą zbiorczą.

Małgorzata Celuch, wicedyrektor, specjalista prawa oświatowego

Zobacz także:

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Jak oduczyć dziecko przeklinania

pobierz

Nowe zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów

pobierz

Reforma oświaty

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 36804 )
Array ( [docId] => 36804 )