Obowiązki dyrektora szkoły przewidują organizację zajęć z religii i etyki na życzenie rodziców albo pełnoletnich uczniów. Dyrektor szkoły nie może zmuszać uczniów do uczestniczenia w zajęciach, ani zabronić uczęszczania zarówno na religię, jak i etykę. Należy jednak pamiętać, że na świadectwie szkolnym znajdzie się tylko jedna ocena.
Uczniowie nie mają obowiązku uczestniczenia w zajęciach z religii oraz etyki, jeżeli jednak wyrażą takie życzenie, dyrektor szkoły powinien zapewnić ku temu warunki (art. 12 ust. 1 ustawa o systemie oświaty). Dyrektor szkoły w której realizowane są zarówno zajęcia z religii, jak i etyki nie może narzucić uczniom dokonania wyboru jednych z nich – uczeń ma prawo uczęszczać na każde z zajęć, a obowiązki dyrektora szkoły przewidują konieczność takiego ich zorganizowania, aby było to możliwe. Oznacza to między innymi konieczność zaplanowania godzin pracy dla nauczycieli w taki sposób, aby zajęcia nie odbywały się w tym samym czasie.
Informacje na świadectwie szkolnym
Dyrektor szkoły musi zwracać uwagę czy nauczyciel wychowawca
odpowiedzialny za przygotowanie świadectwa szkolnego, nie zaznacza na
dokumencie, w których zajęciach uczestniczył uczeń. Nieudzielenie takiej
informacji ma zapewnić uczniom ochronę danych, których ujawnienie
mogłoby narazić ich na doświadczenie nietolerancji i dyskryminacji na tle religijnym.
Dyrektor szkoły powinien przypomnieć, aby nauczyciel wychowawca nie
skreślał jednej z nazw przedmiotu, niezależnie od tego na które zajęcia
uczęszczał w danym roku uczeń.
Ocena z religii lub etyki jest uwzględniana podczas obliczania średniej ocen (§20 ust. 4a i §22 ust. 2a rozporządzenia w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych). Jeżeli uczeń uczęszczał na jeden z przedmiotów, nauczyciel wychowawca uwzględni ocenę wystawioną przez nauczyciela prowadzącego. W sytuacji gdy uczeń uczestniczył w zajęciach z religii a oprócz tego – etyki, na świadectwie należy zamieścić tę ocenę, która jest bardziej korzystna dla ucznia (tj. wyższa). Takie rozwiązanie wskazał Wiceminister Przemysław Krzyżanowski.
Podstawa prawna:
- art. 12 ust. 1 ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. 1991 nr 95, poz. 425 ze zm.),
- §20 ust. 4a i §22 ust. 2a rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz.U. 2007 nr 83, poz. 562 ze zm.).
Marta Wysocka
Zobacz także: