Jeżeli dyrektor chce zatrudnić:
3 ważne wytyczne dla dyrektora przy zatrudnianiu nauczycieli do projektów unijnych
Forma zatrudnienia nauczycieli w projekcie unijnym zależy od rodzaju podmiotu będącego pracodawcą. W szkołach publicznych nauczyciele realizują takie zajęcia w ramach dotychczasowego stosunku pracy. W przypadku braku chętnych do ich realizacji można zatrudnić nauczycieli spoza placówki.
Jak zatrudniać do projektów unijnych
1) nauczyciela w szkole/placówce publicznej prowadzonej przez JST, należy stosować art. 35a Karty Nauczyciela i art. 7e ustawy o systemie oświaty. Należy powierzyć dodatkowe godziny prowadzenia zajęć ze środków UE obecnym nauczycielom zatrudnionym na podstawie umowy o pracę/mianowania z Karty Nauczyciela lub zatrudnić na podstawie umowę o pracę nauczyciela spoza szkoły/placówki zgodnie z Kodeksem pracy,
2) nauczyciela w szkole/placówce publicznej prowadzone przez podmiot prywatny (stowarzyszenie, fundacja) należy stosować art. 7e ustawy o systemie oświaty. W szkołach publicznych prowadzonych przez inny podmiot niż JST, zatrudnia się nauczycieli na podstawie Kodeksu pracy. Dopuszczalne jest również zatrudnienie na podstawie umowy cywilnoprawnej (jeżeli nie zachodzą przesłanki uznania tej umowy za umowę o pracę). Wymagania odnośnie personelu projektu w dokumentacjach konkursowych projektów UE należy oceniać przez pryzmat tego założenia. Jeżeli jednak dyrektor chce powierzyć dodatkowe godziny prowadzenia zajęć ze środków UE nauczycielowi spoza placówki, to należy go zatrudnić na podstawie art. 7e ustawy o systemie oświaty, zgodnie z Kodeksem pracy,
3) nauczyciela w przedszkolu/szkole/placówce niepublicznej nie mają zastosowania art. 35a Karty Nauczyciela i art. 7e ustawy o systemie oświaty. W szkołach niepublicznych zatrudnia się nauczycieli na podstawie Kodeksu pracy. Dopuszczalne jest również zatrudnienie na podstawie umowy cywilnoprawnej (jeżeli nie zachodzą przesłanki uznania tej umowy za umowę o pracę). Zatem wymagania odnośnie personelu projektu w dokumentacjach konkursowych projektów UE należy oceniać przez pryzmat tego założenia. Oznacza to, że przy zatrudnianiu należy stosować „Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach EFRR, EFS oraz FS 2014–2020”. W przypadku gdy osoba stanowiąca personel projektu jest pracownikiem beneficjenta, jej zaangażowanie do projektu może mieć miejsce wyłącznie na podstawie stosunku pracy lub umowy o dzieło.
- art. 35a, art. 91b ust. 2 ustawy z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 191 ze zm.),
- art. 7e ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2015 r. poz. 2156 ze zm.),
- art. 251 § 4–5, art. 281 pkt 1a ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz.U. z 2014 r. poz. 1502 ze zm.).
Zobacz także:
Tagi: oświata, stosunek pracy
