Zaliczkę na podatek wyliczają od kwoty osiągniętego dochodu – po pomniejszeniu go o zapłacone składki na ubezpieczenie społeczne, o ile nie zostały one zaliczone do kosztów lub odliczone od dochodów opodatkowanych na zasadach ogólnych według stawki 18%.
Zaliczka ulega zmniejszeniu o podlegającą odliczeniu do wysokości ustawowego limitu kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne. Zaliczki za dalsze miesiące powinny zostać ustalone w wysokości różnicy między podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonym na powyższych zasadach, a sumą należnych zaliczek za poprzednie miesiące.
Wysokość zaliczek ustala się w następujący sposób:
- obowiązek wpłacania zaliczki powstaje, poczynając od miesiąca, w którym dochody podatnika przekroczyły kwotę powodującą obowiązek zapłacenia podatku czyli kwotę wolną 3091 zł,
- zaliczkę za ten miesiąc stanowi podatek obliczony od tego dochodu według zasad określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych,
- zaliczkę za dalsze miesiące ustala się w wysokości różnicy między podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku a sumą zaliczek za miesiące poprzedzające.