Zatrudnienie cudzoziemca

Kategoria: PIT
Autor: Styczyński Rafał
Data: 20-07-2012 r.

Coraz częściej firmy decydują się na zatrudnianie cudzoziemców, z uwagi na braki wykwalifikowanego personelu. Jednak zatrudnienie osoby z zagranicy wymaga dopełnienia szeregu obowiązków w tym określenia jego rezydencji podatkowej.

Zatrudniając w firmie cudzoziemca, w pierwszej kolejności trzeba ustalić gdzie ma on rezydencję podatkową. Od niej zależy bowiem, czy uzyskiwane przez niego dochody będą opodatkowane w Polsce i w którym urzędzie skarbowym powinien się rozliczyć.

Zgodnie z ustawą o PIT osobą posiadającą miejsce zamieszkania w Polsce (polskim rezydentem podatkowym) jest osoba fizyczna, która:

  • posiada na terytorium Polski centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  • przebywa w Polsce dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
Spełnienie choćby jednego z tych warunków wystarczy, by cudzoziemiec był uznany za polskiego rezydenta podatkowego i rozliczał się w Polsce.

Jeżeli pracownik jest rezydentem – rozlicza się tak jak każdy inny polski pracownik, w urzędzie skarbowym właściwym ze względu na swoje miejsce zamieszkania.

Jeżeli natomiast nie jest rezydentem podatkowym – urzędem właściwym do jego rozliczenia będzie urząd skarbowy dla osób zagranicznych, znajdujący się na obszarze województwa, w którym przebywa cudzoziemiec. Taka osoba płaci wówczas podatki jedynie z dochodów z polskich źródeł. Jednak w kraju pochodzenia będzie musiała rozliczyć się z dochodów uzyskanych w Polsce, stosując odpowiednią umowę w celu uniknięcia podwójnego opodatkowania. Polskiego pracodawcy to już jednak nie dotyczy.

Styczyński Rafał

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »
Array ( [docId] => 30865 )
Array ( [docId] => 30865 )