Gdy w trakcie czynności sprawdzających zostanie stwierdzone, że podatnik złożył deklaracja zawierającą błędy rachunkowe i inne oczywiste omyłki, bądź, że wypełniono ją niezgodnie z ustalonymi wymaganiami, sam organ podatkowy powinien ją skorygować, dokonując stosownych poprawek lub uzupełnień. Chodzi, tu o korekty uchybień formalnych.
. W ten sposób poprawiane są takie nieprawidłowości jak:
- Wypełnienie nieodpowiednich rubryk,
- Nieprawidłowe zaokrąglenie podstawy opodatkowania lub podatku,
- Niewłaściwe wyliczenie podatku z danej podstawy itp.
Korekta taka może być dokonywana przez organ podatkowy wyłącznie w przypadku, gdy zmiana wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty nadpłaty, kwoty zwrotu podatku lub wysokości straty w wyniku tej korekty nie przekracza 1.000 zł.
Jeśli w takcie czynności sprawdzających pracownik urzędu skarbowego stwierdzi błędy merytoryczne (np. zawyżenie nadpłaty, nieodliczenie wydatków w ramach ulg podatkowych, niewykazanie wszystkich dochodów) to może wezwać do skorygowania zeznania i złożenia niezbędnych wyjaśnień.