Jakość świadczeń na imprezie turystycznej

Kategoria: Umowy
Data: 02-07-2022 r.

Różne okoliczności mogą doprowadzić do tego, że podczas imprezy turystycznej, jej organizator nie zdoła zrealizować zamówionego świadczenia. Wyjściem z sytuacji może być świadczenie zastępcze - jednak musi mieć odpowiednią jakość. 

Niestety zdarza się, że zamiast wakacji marzeń, trafia się tragikomedia. Nie ten hotel, nie te warunki, nie takie jedzenie - można wymieniać pewnie w nieskończoność listę uchybień, z którymi musiały się mierzyć osoby wyjeżdżające na urlop. 

Co o takich sytuacjach mówią przepisy? 

Odpowiedzialność organizatora reguluje ustawa o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych. Zgodnie z art. 48 wspomnianej ustawy, organizator ponosi odpowiedzialność za wykonanie usług turystycznych objętych umową o udział w imprezie turystycznej. Dla tej odpowiedzialności nie ma znaczenia, czy usługa ta jest wykonywana przez niego, czy przez inny podmiot. 

Rolą turysty jest natomiast niezwłoczne powiadomienie organizatora o stwierdzeniu pojawiających się niezgodności. 

Świadczenie zastępcze

Co powinien zrobić organizator w takiej sytuacji? Przede wszystkim usunąć niezgodność. Jest z tego zwolniony jedynie w przypadku gdy jest to niemożliwe albo wiąże się ze zbyt wysokimi kosztami. Wysokość tych kosztów jest oceniana przez pryzmat zakresu niezgodności i wartości usług turystycznych w których niezgodność wystąpiła.

W miarę możliwości organizator powinien naprawić niezgodności, której nie da się usunąć, poprzez realizację świadczenia zastępczego. Nie może się to jednak wiązać z dodatkowymi kosztami po stronie podróżnego. Nie można jednak posłużyć się świadczeniem jakimkolwiek - świadczenie zastępcze musi być tej samej jakości jak usługi zagwarantowane w programie usługi turystycznej. Jeśli nie - organizator musi obniżyć cenę. 

Ważne: Prawo do obniżki ceny za cały okres występowania niezgodności, chyba że była ona wynikiem tylko i wyłącznie jego działania (zarówno działania jak i zaniechania).

Podróżny może nie zaakceptować świadczenia zastępczego. Jednak ma taką możliwości jedynie wtedy, gdy nie jest ono porównywalne ze świadczeniem które wykupił. Może również odrzucić proponowaną obniżkę ceny, jeśli jego zdaniem jest ona nieodpowiednia. 

Odpowiedzialność organizatora

Jeśli świadczenie zastępcze nie jest możliwe, a obniżka ceny została odrzucona przez podróżnego, ma on prawo domagać się odszkodowania za szkody i krzywdy poniesione w związku z niezgodnościami.

Ważne: Ważne: Biuro podróży ponosi odpowiedzialność na podstawie art. 48 ustawy o usługach turystycznych tylko jeśli zaistnieją ogólne przesłanki odpowiedzialności odszkodowawczej, czyli obowiązki wynikające z umowy nie zostały wykonane w ogóle, albo w nienależyty sposób i jest to powiązane adekwatnym związkiem przyczynowo-skutkowym z powstałą szkodą. 

Organizator uwolni się od odpowiedzialności odszkodowawczej jeśli udowodni, że to podróżny ponosi winę za niezgodność, bądź ponosi ją osoba trzecia niezwiązana z wykonywanie usługi turystycznej, a tej niezgodności nie dało się usunąć ani uniknąć. Nie będzie zobowiązany do wypłaty odszkodowania także wtedy, gdy niezgodność powstała na skutek nieuniknionymi nadzwyczajnymi okolicznościami.  

Ważne: Ciężar dowodowy spoczywa na organizatorze. 

Źródło:

Wyrok Sądu Rejonowego w Sanoku z 28 stycznia 2021 r. - I C 499/18 - opublikowane na Portalu Orzeczeń Sądów Powszechnych - orzeczenia.ms.gov.pl

Oprac. red.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Mądra pochwała, twórcza krytyka

pobierz

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Ziołowa apteczka

pobierz

Zdrowy kręgosłup i stawy

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 41972 )
Array ( [docId] => 41972 )