Wiele gmin, uruchamiając tzw. system śmieciowy korzysta z modułu, dzięki któremu ma możliwość rozksięgowywania wpłat z systemu płatności masowych (rachunków indywidualnych klientów). W takim przypadku może się rodzić pytanie – czy bankowa obsługa budżetu JST może obejmować utworzenie osobnych rachunków dla każdego klienta.
Bankową obsługę budżetu jednostki samorządu terytorialnego, stosowanie do postanowień art. 264 ustawy o finansach publicznych wykonuje bank, wybrany przez JST w drodze postępowań przeprowadzanych w trybie i na zasadach określonych w przepisach o zamówieniach publicznych.
Szczegółowy zakres obsługi
bankowej obsługi budżetu JST, warunki jej pełnienia, w tym miedzy innymi klauzule dotyczące ilości rachunków bankowych ujęte w SIWZ czy umowie są wiążące dla wybranego w toku postępowania przetargowego banku.
Jeżeli gmina zawrze w umowie postanowienia, z których wynika, że bank zobowiązany jest otworzyć i prowadzić na rzecz zamawiającego rachunki w liczbie niezbędnej do prowadzenia prawidłowej
gospodarki finansowej – to brak jest podstaw do odmowy przez bank założenia odpowiedniej liczby rachunków dla
płatności masowych (chyba, że inne postanowienia SIWZ przewidują taką możliwość).
W przypadku odmowy utworzenia takich rachunków przez bank obsługujący gminę istnieje możliwość zawarcia umowy z innym bakiem, pod warunkiem jednak dokonania wyboru nowego banku według zasad określonych w przepisach o zamówieniach publicznych. Podejmując taką decyzję, gmina powinna uprzednio uzyskać pewność, że poprzednio przeprowadzone postępowanie oraz zawarta w wyniku jego rozstrzygnięcia umowa nie obejmowała swym zakresem obsługi płatności masowych, w celu uniknięcia postawienia ewentualnego zarzutu o dwukrotnej zapłacie za tę samą usługę.
Podstawa prawna: ustawa z dnia 27 sierpnia 2009r o finansach publicznych (Dz.U. nr 157, poz. 1240 ze zm.)
Elżbieta Gaździk, główna księgowa samorządowej jednostki budżetowej
Zobacz także: