Przejazd samym ciągnikiem siodłowym trudno traktować jako transport drogowy, ponieważ taki pojazd nie jest przeznaczony ani do przewozu osób, ani rzeczy. Ciągnik siodłowy to pojazd przeznaczony konstrukcyjnie wyłącznie do ciągnięcia przyczepy. Gdy jej nie ciągnie, nie można wykonywać nim transportu drogowego.
Czas pracy kierowcy podczas przejazdu ciągnikiem do serwisu
Nawet jeśli ciągnik nie jest jeszcze własnością przedsiębiorcy i chce on tylko sprawdzić w warsztacie, czy pojazd jest sprawny, to przejazd w tym celu również podlega przepisom dotyczącym czasu jazdy, przerw i odpoczynków kierowcy.
Czas pracy wymagany
Ponieważ jednak ciągniki siodłowe posiadają parametr w postaci dmc przekraczającej 3,5 tony, to, nawet gdy poruszają się bez naczepy, traktowane są jako pojazdy, którymi wykonywany jest przewóz drogowy w rozumieniu przepisów rozporządzenia nr 561/2006. Kierowca, jadący takim pojazdem do serwisu w celu jego sprawdzenia przed podjęciem decyzji o kupnie, musi przestrzegać przepisów tego rozporządzenia. Zwolnieniu w podobnych sytuacjach podlegają tylko przejazdy pojazdami:
-
poddawanymi próbom drogowym do celów rozwoju technicznego lub w ramach napraw albo konserwacji oraz
-
nowymi lub przebudowanymi, które nie zostały jeszcze dopuszczone do ruchu.
Dokumenty kierowcy
Przejazd do warsztatu nie jest jednak związany z naprawą ani konserwacją pojazdu, więc trzeba rejestrować czas pracy za pomocą tachografu. W związku z tym kierowca powinien mieć przy sobie wykresówki lub dane cyfrowe z okresu poprzednich 28 dni. Za dni, w których nie prowadził pojazdu, przedsiębiorca powinien wystawić mu zaświadczenie o działalności.
Kierowca powinien także mieć przy sobie prawo jazdy z odpowiednim wpisem, potwierdzającym, że spełnia on wymogi ustawy o transporcie drogowym. Chodzi nie tylko o odbycie badań lekarskich i psychologicznych, ale także kwalifikacji lub szkolenia okresowego.Z tego ostatniego wymogu zwolnieni są kierowcy wykonujący przewozy pojazdami w celu dokonania ich naprawy lub konserwacji, ewentualnie z miejsca zakupu lub odbioru.
-
ustawa z 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (tekst jedn.: Dz.U. z 2013 r. poz. 1414 ze zm.),
-
rozporządzenie Rady (EWG) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 382/85 (Dz.Urz. UE l.102 z 11 kwietnia 2006 r.).
Zobacz także:
Tagi: dokumenty kierowcy, tachograf
