Zarządzający zapłaci za nielegalnie skrócony odpoczynek kierowcy

Data: 09-09-2014 r.

Jeżeli kierowca skorzystał ze skróconego odpoczynku tygodniowego firma transportowa musi mu udzielić rekompensaty. Za brak rekompensaty firmie grozi 1.450 zł kary, a zarządzającemu transportem 2.000 zł.

Zgodnie z przepisami tygodniowy odpoczynek to okres, w którym kierowca może swobodnie dysponować swoim czasem. Rozróżnia się regularny i skrócony odpoczynek tygodniowy. Regularny musi trwać co najmniej 45 godzin, a skrócony nie mniej 24 kolejne godziny. Nie zawsze jednak kierowca może skracać tygodniowy okres odpoczynku.

Wykorzystanie skróconego odpoczynku tygodniowego będzie możliwe, jeżeli w ciągu kolejnych dwóch tygodni kierowca wykorzysta co najmniej dwa regularne okresy odpoczynku lub jeden regularny okres odpoczynku i jeden skrócony.

Kolejnym warunkiem, który umożliwia skracanie odpoczynku tygodniowego jest udzielenie przed firmę która go zatrudnia rekompensaty z tytułu skrócenia. Brak rekompensaty udzielonej kierowcy sankcjonowane będzie przez służby kontrolne jako brak regularnego okresu odpoczynku. Za brak rekompensaty firmie grozi 1.450 zł kary (50 zł za pierwszą godzinę + 14 × 100 zł za każdą kolejną rozpoczętą godzinę), a zarządzającemu (jako osobie nadzorującej pracę kierowcy) 2.000 zł.

W pierwszym tygodniu kierowca wykorzystał regularny tygodniowy odpoczynek w wymiarze 45 godzin. W drugim tygodniu wykorzystał skrócony okres odpoczynku tygodniowego w wymiarze 30 godzin, ale przedsiębiorca nie udzielił mu rekompensaty w terminie określonym w art. 8 ust 6 rozp. 561/2006. Odpoczynek tygodniowy był więc za krótki o 15 godz. Jeżeli inspektor wykryje to naruszenie nałoży na przedsiębiorcę sankcję.

Odpoczynek w kabinie

Nie ma przeszkód, aby kierowca odebrał skrócony odpoczynek w kabinie pojazdu. Może to jednak zrobić na postoju pod warunkiem jednak, że pojazd posiada miejsce do spania dla każdego kierowcy. Jeżeli kontrolujący wykażą, że kierowca wykorzystał regularny okres odpoczynku tygodniowego w kabinie zastosują sankcję za to, że kierowca nie odbył regularnego odpoczynku tygodniowego.

Kierowca zapłaci 50 zł za pierwszą godzinę oraz za każdą kolejną rozpoczętą także 50 zł. Firma 50 zł za pierwszą godzinę oraz 100 zł za każdą kolejną rozpoczętą godzinę. Najwięcej zaś zarządzający transportem – 2.000 zł.

Adam Gorgol, ekspert w dziedzinie prawa transportowego

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Obsługa tachografu

pobierz

Dokumentacja kadrowa kierowcy

pobierz

Zaświadczenie o nieprowadzeniu pojazdu

pobierz

Niemiecka płaca minimalna

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 35676 )
Array ( [docId] => 35676 )