Odcinkowy pomiar prędkości testowany w stolicy

Autor: Izabela Kunowska
Data: 18-08-2014 r.

Na początek system odcinkowego pomiaru prędkości ruszył w Warszawie oraz na autostradzie A1. Kolejne zestawy będą powoli wprowadzane do użytku. System ostatecznie ruszy w 2015 roku i obejmie 29 odcinków dróg.

Nowością w walce ITD z łamiącymi przepisy kierowcami są zestawy do odcinkowego pomiaru prędkości.

Gdzie będzie odcinkowy pomiar prędkości

Jak podaje Dziennik Gazeta Prawna,pierwszy zestaw został uruchomiony na przełomie lipca i sierpnia 2014 r. w Warszawie, na ulicy Przyczółkowej, która prowadzi do Góry Kalwarii. Odcinek jest opatrzony niebieskim znakiem D-51 „Kontrola prędkości fotoradar” oraz znajdującą się pod nim tabliczką o treści „Kontrola średniej prędkości na odcinku”.

Ponadto pomiar działa również na autostradzie A1 ze Strykowa do Gdańska.Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, pozostałe zestawy zaczną działać wiosną 2015 roku. Kontrolą zostanie objętych 29 fragmentów tras.

Jak to działa odcinkowy pomiar prędkości

W skład zestawu odcinkowego pomiaru prędkości wchodzą kamery umieszczone na początku i na końcu kontrolowanego fragmentu drogi oraz komputer, który oblicza prędkość pojazdu. Kamery odczytują numery rejestracyjne nadjeżdżających samochodów i zapisują ich czas minięcia danego punktu.

Na podstawie tych danych obliczana jest średnia prędkość każdego pojazdu. Kierowcom nic nie da punktowe zwalnianie przed kamerami. Jeśli przekroczyli dozwoloną prędkość, mandat ich nie ominie.

Czy to jest legalne

System odcinkowego pomiaru prędkości budzi kontrowersje także u specjalistów z zakresu metrologii. Nawet jeśli urządzenie posiada zatwierdzenie typu, przed rozpoczęciem pomiarów każdy egzemplarz trzeba zalegalizować, sprawdzając jak pracuje w docelowym miejscu.

Problemem może okazać się legalizacja zestawów w miejscu ich zamontowania. Aby sprawdzić prawidłowość ich działania, powinno się wykorzystać współpracujące ze sobą pary fotokomórek umieszczonych na początku i na końcu odcinków dróg. Jednak Główny Urząd Miar może po prostu nie mieć urządzeń pozwalających na dokonanie takich pomiarów.

Dopóki bramownice nie mają potrzebnych legalizacji, to nie można ich używać w celu egzekucji prawa. GITD twierdzi, że na razie sprzęt będzie działał testowo, a kierowcy, którzy zostaną przyłapani na przekroczeniu prędkości, nie zapłacą mandatów. Kolejne systemy odcinkowego pomiaru prędkości będą już posiadały niezbędne atesty.

Izabela Kunowska, specjalista z zakresu transportu drogowego

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Obsługa tachografu

pobierz

Dokumentacja kadrowa kierowcy

pobierz

Zaświadczenie o nieprowadzeniu pojazdu

pobierz

Niemiecka płaca minimalna

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 35520 )
Array ( [docId] => 35520 )