Więcej nieprawidłowości działania radaru Iskra 1

Data: 15-12-2013 r.

Kierowcy odmawiają przyjęcia mandatów za wykroczenia namierzone policyjnym radarem Iskra 1. Argumentują, że urządzenia działają nieprawidłowo. Ponadto Główny Urząd Miar nie zbadał ich, a dopuścił je do użytku.

Najpierw wątpliwości wzbudziła wiarygodność pomiaru prędkości przez radar Iskra 1 w sytuacji, gdy jadą obok siebie dwa lub więcej samochodów. Jak się okazało, radar mierzy prędkość najszybszego pojazdu znajdującego się w jego zasięgu, a nie najbliższego. Ponadto nie identyfikuje auta, którego prędkość mierzy. Teraz kierowcy znaleźli kolejne nieprawidłowości działania radaru Iskra 1 i odmawiają przyjęcia wystawionych na podstawie ich wskazań mandatów.

Kolejne niedociągnięcia radaru Iskra 1

 

Pierwszy problem to ograniczona odporność Iskry na wilgoć w powietrzu. Z instrukcji obsługi wynika, że radar jest odporny na 90% wilgotności powietrza. A często, zwłaszcza rano w sezonie jesienno-zimowym, wilgotność wynosi niemal 100%.

Komenda Główna Policji poinformowała, że stosowane przez nią radary mają wszystkie niezbędne zezwolenia i świadectwa legalizacji. Wskazała także, że zgodnie z przepisami, pomiary radaru powinny mieścić się w granicach błędów granicznych dopuszczalnych przy znamionowych warunkach użytkowania w zakresie wilgotności powietrza od 20 do 95%.

Główny Urząd Miar, który dopuszcza do użytku radary, przyznał, że nie badał szerokości wiązki promieniowania radarowego oraz odporności urządzenia na wilgotność powietrza. Urząd przygotowuje się dopiero do nowej kontroli o szerszym zasięgu.

Ponowna kontrola działanie radarów

Argumenty kierowców odmawiających przyjęcia mandatów budzą sceptycyzm niektórych ekspertów. Ich zdaniem zwiększona wilgotność powietrza może zmniejszyć zasięg urządzenia, uniemożliwić mu pomiar lub wręcz je uszkodzić, ale raczej nie ma wpływu na wynik pomiaru.

Jeśli podczas kontroli GUM okaże się, że działanie radarów Iskra 1 jest nieprawidłowe oraz istnieje możliwość błędu, będzie można żądać wznowienia postępowania w sprawach mandatowych. Wówczas będzie trzeba wykazać, że błędny pomiar wpłynął na fakt zarejestrowania wykroczenia.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Obsługa tachografu

pobierz

Dokumentacja kadrowa kierowcy

pobierz

Zaświadczenie o nieprowadzeniu pojazdu

pobierz

Niemiecka płaca minimalna

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 33622 )
Array ( [docId] => 33622 )