Polska musi dostosować przepisy ustawy o transporcie drogowym do unijnego rozporządzenia nr 181/2011 dotyczącego praw pasażerów w transporcie autobusowym i autokarowym. Zgodnie z tymi przepisami:
pasażerowie mogą skorzystać z pełni praw w razie wypadku,
osoby niepełnosprawne i o ograniczonej sprawności ruchowej nie mogą być dyskryminowane.
Przepisy tego rozporządzenia odnoszą się do przewozów regularnych, jeśli miejsce, w którym pasażerowie wchodzą do pojazdu lub z niego wysiadają, znajduje się na terytorium państwa UE oraz gdy zaplanowana długość trasy wynosi co najmniej 250 km.
Nowe obowiązki
Polska zobowiązana jest między innymi do wyznaczenia terminali autobusowych, w których udzielana jest pomoc dla osób niepełnosprawnych i o ograniczonej sprawności ruchowej. Następnie musi poinformować o nich Komisję Europejską, która na swojej stronie internetowej zamieści ich wykaz.
Obowiązek wyznaczenia terminali będzie należał do zadań gminy i obejmie dworce usytuowane w miastach liczących powyżej 50 tys. mieszkańców, obsługujące w roku kalendarzowym ponad 500 tys. pasażerów. Gminy sfinansują to przedsięwzięcie za środków pochodzących z opłat za korzystanie z dworców przez przewoźników.