Dotychczasowe przepisy stanowiły, że ten dokument wydaje Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego w oparciu między innymi o zaświadczenia uzyskane z okręgowej stacji kontroli pojazdów. Do tego organu należało się zwrócić zarówno o wydanie, jak i o przedłużenie tego świadectwa przedstawiając między innymi zaświadczenie ze stacji.
Od 22 stycznia zaświadczenie do wniosku o wydanie lub przedłużenie ważności świadectwa dopuszczenia pojazdu do przewozu niektórych towarów niebezpiecznych wydają okręgowe stacje kontroli pojazdów w oparciu o nowe rozporządzenie w sprawie świadectwa dopuszczenia pojazdu do przewozu niektórych materiałów niebezpiecznych.
Przypomnijmy, że zgodnie z przepisami działu 9.1 umowy ADR, pojazdy EX/II, EX/III, FL, OX, AT i MEMU powinny być zgodne z wymaganiami zawartymi w części 9 ADR. Ten fakt potwierdza się indywidualnym dla każdego pojazdu świadectwem dopuszczenia, wystawionym przez właściwą władzę kraju rejestracji pojazdu. Wzór świadectwa podany jest w przepisie 9.1.3.5. umowy ADR.
Podstawa prawna:
- Umowa europejska dotycząca międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR), sporządzona w Genewie 30 września 1957 r. (Dz.U. z 2011 r. nr 110, poz. 641),
- Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 15 lutego 2012 r. w sprawie świadectwa dopuszczenia pojazdu ADR (Dz.U. z 2012 r. poz. 192 ze zm).
Marcin Radomski, praktyk specjalizujący się w przepisach transportowych, trener i szkoleniowiec
Zobacz także: