Odpowiedzialność za czas pracy kierowcy

Data: 15-05-2023 r.

To przedsiębiorstwo transportu drogowego jest odpowiedzialne za przestrzeganie czasu prowadzenia pojazdów, a także za przestrzeganie zasad odpoczynku kierowców. Nie może się zwolnić z tej odpowiedzialności, przenosząc ją na inną osobę (na osobę trzecią). Przepisy prawa europejskiego nie pozwalają na takie ukształtowanie regulacji krajowej, która pozwala na takie przeniesienie. 

Prawo europejskie przewiduje, że przedsiębiorstwa transportowe muszą spełniać tzw. wymóg dobrej reputacji. Oceniając spełnienie tego wymogu, przedsiębiorstwo, osoby zarządzające transportem, inne odpowiedzialne w firmie osoby nie mogą być
a) skazane za poważne przestępstwo,
b) ukarane sankcją za poważne naruszenie prawa UE, w zakresie czasu prowadzenia pojazdu i odpoczynku kierowców, a także instalacji oraz używania urządzeń kontrolnych. 

 

Wymienione wyroki czy sankcje mogą być podstawą utraty dobrej reputacji, a w konsekwencji - doprowadzić do cofnięcia zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego. 

Przepisy obowiązujące w Austrii pozwalają wyznaczyć pracownika odpowiedzialnego. To on ponosi pełną odpowiedzialność za przestrzeganie czasu pracy kierowców i ich odpoczynków, zamiast przedsiębiorstwa. Osoba wyznaczona jako taki pracownik w jednym z austriackich przedsiębiorstw kwestionowała nałożone na nią grzywny, których podstawą było nieprzestrzeganie zasad pracy, używania tachografów czy stosowania odpoczynku. 

Rozpatrujący sprawę sąd krajowy uznał, że zastosowanie możliwości wyznaczenia takiego pracownika skutkuje przeniesieniem na niego odpowiedzialności karnej za wskazane przestępstwa, a dodatkowo - zachowanie tego konkretnego pracownika nie może wpływać na ocenę, czy przedsiębiorstwo spełnia wymóg dobrej reputacji. Czy jednak takie działanie nie jest pominięciem unijnej regulacji dotyczących wymogu dobrej reputacji przedsiębiorstwa transportowego? 

Ważne: Trybunał Sprawiedliwości UE podkreślił, że jeśli ustawodawstwo krajowe pozwala na wyznaczenie takiego pracownika, to powinien być on uznawany za osobę, której zachowanie bierze się pod uwagę podczas oceny spełnienia wymogu dobrej reputacji przedsiębiorstwa transportowego. 

Prawo Unii Europejskiej sprzeciwia się stworzeniu takich przepisów krajowych, które pozwalałyby na wyznaczenie osoby odpowiedzialnej przez przedsiębiorstwo transportowe, która to ponosić będzie pełną odpowiedzialność za przestrzeganie przepisów dotyczących czasu pracy i czasu odpoczynku kierowców, a jednocześnie będzie zwalniała z tej odpowiedzialności przedsiębiorstwo. Prawo krajowe powinno pozwalać przypisać przedsiębiorstwu dokonywane przez taką osobę naruszania, aby wpływały one także na realizację wymogu dobrej reputacji. 

Jeśli przepisy krajowe pozwoliłyby przenieść odpowiedzialność przedsiębiorstwa na osobę trzecią, w zakresie przestrzegania czasu pracy kierowców czy ich odpoczynku, to nie byłoby możliwe kwestionowania tej dobrej reputacji, a w konsekwencji nie można byłoby nałożyć sankcji na taką firmę. 

Źródło:

Komunikat prasowy nr 77/23 z 11 maja 2023 r. dotyczący wyroku Trybunału Konstytucyjnego w sprawie C-155/22 opublikowany na oficjalnej stronie internetowej Trybunału Sprawiedliwości UE - portal curia.europa.eu

Oprac. red.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Obsługa tachografu

pobierz

Dokumentacja kadrowa kierowcy

pobierz

Zaświadczenie o nieprowadzeniu pojazdu

pobierz

Niemiecka płaca minimalna

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 42975 )
Array ( [docId] => 42975 )