Zmiany w OC pojazdów mechanicznych

Data: 03-10-2022 r.

Projekt nowej ustawy ma dostosować polskie przepisy dotyczące obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej pojazdów mechanicznych, do regulacji narzuconej w dyrektywie europejskiej. Zmiany dotyczą m.in. sum gwarancyjnych, wypłaty odszkodowania gdy ubezpieczyciel jest niewypłacalny, czy kwestii transgranicznych związanych z ubezpieczeniem OC. 

Nowe przepisy dotyczące ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej za szkody powstałe w związku z ruchem pojazdów mechanicznych i egzekwowania obowiązku ubezpieczenia są z założenia dostosowaniem polskiej regulacji do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2118 z dnia 24 listopada 2021 r. zmieniającej dyrektywę 2009/103/WE. Zmianę wymusza również wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE z 21 grudnia 2021 r. w sprawie C-428/20.

 

Obszary wymagające zmian

Komisja Europejska, która przeanalizowała zasady funkcjonowania ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych, wskazała obszary wymagające zmian. Wśród nich znalazły się:
1) zagwarantowanie wypłaty odszkodowania osobom poszkodowanym w wypadku nawet gdy zakład ubezpieczeń jest niewypłacalny
2) ujednolicenie wysokości obowiązkowych sum gwarancyjnych
3) zasady kontroli ubezpieczenia pojazdów przez państwa członkowskie
4) możliwość korzystania przez zakład ubezpieczeń z zaświadczeń o przebiegu poprzedniego ubezpieczenia, składanych przez ubezpieczonego, szczególnie w kontekście transgranicznym. 

Przepisy dyrektywy do której muszą dostosować się polskie przepisy, zawierają także regulacje dotyczące pojazdów, które są wysyłane z jednego państwa do drugiego, zdarzeń z udziałem przyczepy ciągniętej przez pojazd, zasad niezależnego porównywania cen ubezpieczeń komunikacyjnych oraz zasad dostarczania danych osób poszkodowanych do centrum informacyjnego. 

Zmiany przewidziane w polskim prawie

W założeniach do projektu nowych przepisów wskazano, że w zmienionej ustawie będzie zagwarantowana ochrona poszkodowanych w razie niewypłacalności zakładu ubezpieczeń. Ma to dotyczyć szkód wynikających z wypadków drogowych na terenie państwa członkowskiego. W tym celu zostaną zmodyfikowane istniejące już regulacje dotyczące Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. 

Przewidziane zostały także nowe minimalne sumy gwarancyjne. W przypadku szkody na osobie będą sięgać  6 450 000 EUR w odniesieniu do jednego wypadku bez względu na liczbę osób poszkodowanych lub 1 300 000 EUR w odniesieniu do jednej osoby poszkodowanej, natomiast w przypadku szkody majątkowej - 1 300 000 EUR w odniesieniu do jednego wypadku bez względu na liczbę osób poszkodowanych.

Nowe przepisy będą także zawierały zasady wydawania zaświadczeń o przebiegu dotychczasowego ubezpieczenia. 

Padła również propozycja, by w przypadku wyczerpania sumy gwarancyjnej ubezpieczenia, pozostałą część roszczenia zaspokajać z Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Jednak stworzenie konkretnych przepisów w tej sprawie musi zostać poprzedzone konsultacją z podmiotami rynku ubezpieczeniowego. 

Źródło:

Założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych oraz ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej opublikowane w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów na oficjalnym portalu Kancelarii Prezesa Rady Ministrów - portal gov.pl

Oprac. red.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »
Array ( [docId] => 42221 )
Array ( [docId] => 42221 )