Większy nadzór nad badaniami technicznymi pojazdów

Data: 02-08-2022 r.

W ustawie zmieniającej przepisy Prawa o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, wprowadzono także zmiany dotyczące nadzoru nad badaniami technicznymi pojazdów. Rząd przyjął ustawę 26 lipca. Jakie zmiany nas czekają? 

Zmiany w zakresie badań technicznych są efektem dostosowania polskich przepisów do przepisów Unii Europejskiej. Mają być gwarancją zapewnienia wysokiego poziomu badań technicznych a przez to przyczynić się także do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Dają narzędzia do sprawnego reagowania w przypadku nieprawidłowości, a także pozwalać je eliminować i zapobiegać ich występowaniu. 

Przegląd czyli badanie techniczne

 

Każdego roku posiadacze pojazdów mają obowiązek stawić się na tzw. przeglądzie. Po jego wykonaniu pojazd jest dopuszczony do ruchu publicznego najczęściej na okres 12 miesięcy. Do wykonania badania są wykorzystywane specjalne urządzenia w które wyposażone są stacje diagnostyczne. Pierwszą częścią badania jest sprawdzenie numeru VIN, czyli zweryfikowanie czy na pewno będzie badany właściwy pojazd. Kolejny etap to badanie techniczne, które ocenia stan pojazdu. 

Pojęcia przegląd rejestracyjny (czyli badanie techniczne) i przegląd techniczny nie są tożsame. Przegląd techniczny jest wykonywany dobrowolnie, w okresie wskazanym przez producenta pojazdu. Od jego wykonania jest uzależnione utrzymanie gwarancji na pojazd i jest wykonywany w autoryzowanych serwisach.

Większy nadzór

Po wejściu w życie nowych przepisów, ma zostać powołany dodatkowy organ nadzoru nad prawidłowością przeprowadzania badań technicznych. Będzie odpowiedzialny za badanie prawidłowości wykonywania przeglądu zarówno na etapie weryfikacji pojazdu jak i wykonywaniem czynności diagnostycznych. Zdaniem resortu infrastruktury, dodatkowy nadzór przyczyni się do wyższej jakości usług świadczonych na stacjach diagnostycznych i wyeliminowaniem pojazdów w złym stanie technicznym. 

Pojawi się sytuacja w której będziemy mieli do czynienia z dwoma rodzajami nadzoru. Tak jak dotychczas starosta będzie organem nadzoru nad przedsiębiorcami: 1) prowadzącymi stacje kontroli pojazdów, 2) prowadzącymi ośrodki szkolenia diagnostów. 

Z drugiej strony nadzór nad prawidłowością badań technicznych będzie powierzony Dyrektorowi Transportowego Dozoru Technicznego. 

Diagności z nowymi egzaminami

Aby zadbać o wysoką jakość usług, resort infrastruktury chce także zmienić zasady nabywania uprawnień przez samych diagnostów. Aby realizować swoje zadania będą zobowiązani do zdania egzaminu w nowym systemie. Nowe będą również szkolenia dla kandydatów na diagnostów. Przepisy zakładają doprecyzowanie zasad i materii szkoleń, sposobu przeprowadzenia egzaminów oraz wprowadzają obowiązkowe warsztaty doszkalające dla diagnostów. Idealistycznie ma to oczywiście zwiększyć kompetencje i jakość usług. 

Egzaminy ma nie tylko organizować, lecz także przeprowadzać Dyrektor  Instytutu Transportu Samochodowego.

Kolejny rejestr

Na podstawie nowych przepisów będzie utworzony Krajowy Punkt Kontaktowy do spraw badań Technicznych. Jego zadaniem ma być wymiana informacji z punktami innych państw członkowskich i z samą KE. 

Nowe przepisy mają co do zasady wejść w życie już 1 stycznia 2023 r.  Ustawa przewiduje, że niektóre rozwiązania będą obowiązywały już dzień po jej ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw. 

Źródło:

Informacja opublikowana  na oficjalnym portalu Ministerstwa Infrastruktury - portal gov.pl

Oprac. red.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »
Array ( [docId] => 42070 )
Array ( [docId] => 42070 )