Prawo zamówień publicznych zostało znowelizowane ustawą z 7 października 2022 r. o zmianie niektórych ustaw w celu uproszczenia procedur administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców. Zmiany dotyczą także wprowadzenia przepisów dotyczących zmiany umowy w sprawie zamówienia publicznego, co obejmuje także waloryzację wynagrodzenia wykonawcy.
Przepisy o waloryzacji wynagrodzeń weszły w życie
Nowe przepisy w Prawie zamówień publicznych są - zdaniem twórców - gwarancją ciągłości realizacji zamówień mimo dynamicznej sytuacji gospodarczej, w tym także zwiększonych kosztów realizacji zamówienia. To także bezpieczeństwo dla wykonawców, które gwarantować mają przepisy o waloryzacji wynagrodzenia.
Zobacz także: To wykonawca jest odpowiedzialny za obliczenie i rozliczenie VAT od umowy w sprawie zamówienia
Resort rozwoju i technologii wskazuje całą listę korzyści, które płyną z nowelizacji. Przede wszystkim jest to podział ryzyka kontraktowego między wykonawcę i zamawiającego. Nowa regulacja ma usprawnić proces realizacji przyszłych umów. Zawiera narzędzia, które pozwolą zmienić umowę w sprawie zamówień publicznych, dzięki czemu zmniejszy się ryzyko utraty rentowności zamówienia. Jeśli w umowie nie zostanie wpisana klauzula waloryzacyjna - sama ustawa wskazuje wyraźne jej podstawy. Wszystkie te zapisy mają też zmniejszyć liczbę sporów na tle wynagrodzeń wykonawców.
Zobacz także: Czy nowe przepisy dotyczące waloryzacji stosujemy także do zamówień poniżej 130.000 zł?
Waloryzacja
Nowe przepisy wprowadzają wyraźną podstawę prawną dla dokonywania zmian zawartych umów w zakresie wysokości wynagrodzenia wykonawców. Dają możliwość wprowadzania do umów nowych klauzul waloryzacyjnych lub modyfikowania tych, które są już w nich zawarte chociażby pozwalając na wprowadzenie zmiany wysokości limitu waloryzacji.
Ustawodawca pozostawił stronom pewną swobodę w tym zakresie. Nie nałożył ograniczeń dotyczących sposobu dokonania ani nie określił procedury postępowania przy dokonywaniu waloryzacji. Dotyczy to także umów, których realizacja jest już w toku
Ważne: Wzrost wynagrodzenia wykonawcy na skutek każdej zmiany nie może przekroczyć 50% wartości pierwotnej umowy. Zwiększony koszt wykonania zamówienia publicznego mają wykonywać zarówno wykonawca jak i zamawiający - w uzgodnionych przez siebie częściach.
Zobacz także: Czy w toczących się postępowaniach trzeba wprowadzić do projektów umów klauzule waloryzacyjne?
Klauzule waloryzacyjne staną się teraz obowiązkowe już dla umów o długości powyżej 6 miesięcy, a także umów na dostawy. Aktualnie klauzule są koniecznością jeśli kontrakt przekracza 12 miesięcy, a przedmiotem umowy są usługi lub roboty budowlane.
Dla umów zawartych po wejściu w życie nowej ustawy, przepisy wprost wskazują, że zmiana umowy może dotyczyć zmiany wysokości ceny za wykonanie zamówienia.
Zobacz także: Klauzule waloryzacyjne w umowie na dostawę paliwa zawartej na ponad 6 miesięcy wg nowych przepisów Pzp
Modyfikacja zamówienia
Nowe przepisy pozwalają zmienić umowy o zamówienia publiczne także w zakresie niedotyczącym ceny, czyli np. zmiana terminu realizacji, czasowego zawieszenia wykonania zamówienia, zakresu świadczeń wykonawcy. Co ważne, taka zmiana nie będzie się wiązała z koniecznością przeprowadzenia nowego postępowania w sprawie o zamówienie publiczne. Przepisy dotyczą również umów zawartych przed wejściem w życie nowej ustawy.
Zobacz także: Jak policzyć i określić termin realizacji zamówienia publicznego według nowej ustawy Pzp?
Podwykonawcy pod ochroną
Jeśli zamawiający dokonał waloryzacji wynagrodzenia wykonawcy, w drodze porozumienia ma zostać objęte waloryzacją także wynagrodzenie podwykonawców. Jest to nowy obowiązek, który dale podwykonawcom dodatkową ochroną.
Informacja opublikowana na oficjalnej stronie internetowej Ministerstwa Rozwoju i Technologii - portal gov.pl
