Metody i sposoby prowadzenia szkoleń bhp są bardzo różne, a wciąż pojawiają się nowe. Jedną z takich nowych metod jest burza mózgów, dzięki której szkolenia mogą być ciekawsze i efektywniejsze.
Burza mózgów nie jest metodą prostą i łatwą do zastosowania, a szczególnie do prowadzenia szkoleń. Dla potrzeb strategii personalnej, której ważnym elementem są szkolenia i doskonalenie zawodowe, należy opracować i wdrożyć specjalny moduł szkoleniowy, który obejmowałby metody poszukujące, problemowe, aktywizujące. Moduł ten należy dopasować do prowadzonych kursów szkoleniowych oraz przygotować do jego realizacji kadrę trenerów z zakresu bhp .
Przykładowo, jeden z tematów
szkolenia można sformułować: jak powinien być zabezpieczony dom pod względem ppoż., aby był bezpieczny dla przebywających w nim osób?
Słuchacze zazwyczaj skupiają swoją uwagę na kwestiach techniczno-konstrukcyjnych oraz normatywnych wymogach odbioru budynku pod względem bezpieczeństwa ppoż., eksponując rolę strażaków, hydraulików, elektryków, architektów, murarzy, gazowników itp. Zapominają jednak o bezpieczeństwie indywidualnym każdej z przebywających w nim osób. Do podanego przykładu i w celu ułatwienia zadania przedstawiona została klasyfikacja pomysłów z obszaru bhp. Członkowie zespołu oceniającego powinni zwracać uwagę szczególnie na takie pomysły, które umożliwiają funkcjonowanie zjawiska pozytywnego transferu wiedzy i doświadczenia zawodowego.
Transfer wiedzy polega z kolei na przeniesieniu wiedzy i doświadczeń z jednej dziedziny do drugiej. Umożliwia rozwój nowych kompetencji i umiejętności zawodowych, jak również zaadoptowanie doświadczeń poprzez tworzenie grup dyskusyjnych, zacieśnianie więzi i współpracę między członkami zespołu dzięki prezentowaniu swoich przemyśleń i osiągnięć. Transfer wiedzy i doświadczeń może mieć zarówno formalny, jak i nieformalny charakter. Podczas dyskusji nieformalnych pracownicy wymieniają swoją wiedzę i doświadczenia. W efekcie pojawiają się nowe pomysły i rozwiązania. Skuteczny transfer wiedzy wymaga maksymalnego zniesienia ograniczeń w postaci braku zaufania, zawyżonej samooceny, myślenia kategoriami zajmowanego stanowiska. Znakomicie służy temu burza mózgów polegająca na generowaniu pomysłów wykorzystania wiedzy bhp.
dr hab. Włodzimierz Chojnacki, specjalista z zakresu socjologii i pedagogiki pracy oraz doradztwa zawodowego
Zobacz także: