Jaka temperatura może panować w pomieszczeniu pracy

Kategoria: Warunki pracy
Autor: Ryś Paweł
Data: 23-07-2012 r.

W pomieszczeniu pracy, czyli w miejscu przeznaczony na pobyt pracowników, w którym wykonywana jest praca musi panować odpowiednia temperatura. Wysokość temperatury musi być dostosowana do rodzaju wykonywanej pracy.

Maksymalna i minimalna temperatura

Przepisy wskazują jaką temperaturę w pomieszczeniu pracy pracodawca musi zapewnić swoim pracownikom. Temperatura nie może być niższa niż 14 stopni Celsjusza. Natomiast w pomieszczeniach, gdzie pracownik wykonuje lekką pracę fizyczną i pracę biurową, minimalna temperatura powinna wynosić nie mniej niż 18 stopni Celsjusza.

Przepisy nie stanowią jednak jaka może być maksymalna temperatura w pomieszczeniach pracy. Ogólna zasady, mówi, że w pomieszczeniach pracy należy zapewnić temperaturę dostosowaną do rodzaju wykonywanej pracy, czyli do metod pracy i wysiłku fizycznego niezbędnego do jej wykonania.

Przyjmuje się, że praca na stanowiskach, na których utrzymuje się temperatura powyżej 28°C jest jednak traktowana jako praca w warunkach szczególnie uciążliwych. W takim przypadku pracodawca musi zapewnić swoim pracownikom napoje profilaktyczne.

Odpowiednia wentylacja pomieszczeń pracy

Utrzymanie odpowiedniej temperatury pomieszczenia związane jest z odpowiednią wentylacją pomieszczeń pracy. Zasada jest, że w pomieszczeniach pracy powinna być zapewniona wymiana powietrza, wynikająca z potrzeb użytkowych i funkcji tych pomieszczeń, bilansu ciepła i wilgotności oraz zanieczyszczeń stałych i gazowych. Dal zapewnienia takiej wymiany powietrza pracodawca może zastosować wentylację naturalną, mechaniczną lub klimatyzację.

Powietrze doprowadzane do pomieszczeń pracy z zewnątrz przy zastosowaniu klimatyzacji lub wentylacji mechanicznej powinno być oczyszczone z pyłów i substancji szkodliwych dla zdrowia. Zastosowana przez pracodawcę klimatyzacja lub wentylacja nie może powodować przeciągów, wyziębienia lub przegrzewania pomieszczeń pracy. Zaś strumień powietrza pochodzący z urządzeń wentylacji nawiewnej nie powinien być skierowany bezpośrednio na stanowisko pracy.

Pracodawca musi pamiętać, że w przypadku zastosowania systemu klimatyzacji lub wentylacji mechanicznej ma obowiązek zapewnić odpowiednią konserwację urządzeń i instalacji klimatyzacyjnych i wentylacyjnych w celu niedopuszczenia do awarii.

Ryś Paweł

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Poznaj skuteczne sposoby zmniejszania ryzyka wypadków przy pracach na wysokości

pobierz

Odpowiedzialność za uchybienia w zakresie szkoleń bhp

pobierz

5 praktycznych przykładów omawiania bezpieczeństwa pożarowego w ramach szkoleń bhp ułatwi Ci przygotowanie szkolenia

pobierz

Ryzyko zawodowe a ergonomia stanowisk pracy

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 24316 )
Array ( [docId] => 24316 )