Problemy z ogrzewaniem - minimalna temperatura w miejscu pracy

Kategoria: Warunki pracy
Autor: Anna Słowińska
Data: 10-10-2022 r.

O czym musi pamiętać pracodawca, aby zadbać o temperaturę w pracy? Kiedy temperatura w miejscu pracy może być niższa od określonej w przepisach? Z czym musi się liczyć pracodawca, gdy temperatura w pracy jest za niska?

Zgodnie z kodeksem pracy pracodawca ma obowiązek informowania pracowników o zagrożeniach dla zdrowia i życia występujących w zakładzie pracy, a także o zasadach postępowania w przypadku awarii i innych sytuacji zagrażających zdrowiu i życiu pracowników. Taka informacja może dotyczyć również wystąpienia w danym dniu niskiej temperatury w pomieszczeniach pracy.

Warto podkreślić, że w określonych warunkach pracownikowi przysługuje prawo do powstrzymania się od świadczenia pracy. Podstawową przesłanką jest jednak wystąpienie bezpośredniego zagrożenia dla życia lub zdrowia oraz zawiadomienie przełożonego o tym fakcie. Weź pod uwagę, że w skrajnych przypadkach wystąpienie bardzo niskiej temperatury może być przyczyną bezpośredniego zagrożenia zdrowia.

W razie gdy warunki pracy nie odpowiadają przepisom bezpieczeństwa i higieny pracy i stwarzają bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia lub życia pracownika albo gdy wykonywana przez niego praca grozi takim niebezpieczeństwem innym osobom, pracownik ma prawo powstrzymać się od wykonywania pracy, zawiadamiając o tym niezwłocznie przełożonego.

Pracownik ma nawet prawo oddalić się z miejsca zagrożenia życia lub zdrowia zawiadamiając o tym niezwłocznie przełożonego. W takich przypadkach pracownik nie może ponosić żadnych niekorzystnych dla niego konsekwencji z powodu powstrzymania się od pracy lub oddalenia się z miejsca zagrożenia. Ponadto za czas powstrzymania się od wykonywania pracy lub oddalenia się z miejsca zagrożenia pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia.

Obowiązki pracodawcy w zakresie pomieszczeń pracy

Na obowiązki w zakresie zapewnienia właściwych pomieszczeń pracy wskazuje przede wszystkim art. 214 kodeks pracy. Zgodnie z tym przepisem pracodawca zobowiązany jest zapewniać pomieszczenia pracy odpowiednie do rodzaju wykonywanych prac i liczby zatrudnionych pracowników. Ponadto zgodnie ze wskazanym przepisem kodeksu pracy pracodawca jesteś zobowiązany utrzymywać obiekty budowlane i znajdujące się w nich pomieszczenia pracy, a także tereny i urządzenia z nimi związane, w stanie zapewniającym bezpieczne i higieniczne warunki pracy.

Na bardziej szczegółowe obowiązki pracodawcy w zakresie pomieszczeń wskazują przepisy rozporządzenia ogólnego bhp. I tak zgodnie z zapisami tego rozporządzenia wspominają o konieczności zapewnienia odpowiedniej temperatury w pomieszczeniach pracy. Jako czynnik szkodliwy wskazana została niska i wysoka temperatura, której skutki należy niwelować.

Pomieszczenia pracy i ich wyposażenie powinny zapewniać pracownikom bezpieczne i higieniczne warunki pracy. W szczególności w pomieszczeniach pracy należy zapewnić:

  • oświetlenie naturalne i sztuczne,
  • odpowiednią temperaturę,
  • wymianę powietrza
  • zabezpieczenie przed wilgocią, niekorzystnymi warunkami cieplnymi i nasłonecznieniem,
  • zabezpieczeniem przed drganiami oraz innymi czynnikami szkodliwymi dla zdrowia i uciążliwościami.

Obowiązek utrzymania właściwej temperatury w pomieszczaniach

W odniesieniu do obowiązku zapewnienia właściwej temperatury w pracy warto zwrócić uwagę na definicję pomieszczenia pracy.

Pomieszczenie pracy to pomieszczenie przeznaczone na pobyt pracowników, w którym wykonywana jest praca (§ 2 pkt 3 rozporządzenia w sprawie ogólnych przepisów bhp). Jednocześnie nie uważa się za przeznaczone na pobyt pracowników pomieszczeń, w których:

  • łączny czas przebywania tych samych pracowników, w ciągu jednej zmiany roboczej, jest krótszy niż 2 godziny, a wykonywane czynności mają charakter dorywczy bądź praca polega na krótkotrwałym przebywaniu związanym z dozorem albo konserwacją urządzeń lub utrzymaniem czystości i porządku;
  • mają miejsce procesy technologiczne niepozwalające na zapewnienie odpowiednich warunków przebywania pracowników w celu ich obsługi, bez zastosowania środków ochrony indywidualnej i zachowania specjalnego reżimu organizacji pracy;
  • jest prowadzona hodowla roślin lub zwierząt, niezależnie od czasu przebywania w nich pracowników zajmujących się obsługą.

Ważne: Odpowiednia temperatura nie jest wymagana w pomieszczeniach, które nie są uważane za przeznaczone na przebywanie w nich pracowników. Stąd, jeśli w wyniku kontroli okaże się, że w pomieszczeniach tych nie występuje wymagana temperatura, nie będzie to mogło być uznane za naruszenie pracodawcy.

Oprac. red.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Poznaj skuteczne sposoby zmniejszania ryzyka wypadków przy pracach na wysokości

pobierz

Odpowiedzialność za uchybienia w zakresie szkoleń bhp

pobierz

5 praktycznych przykładów omawiania bezpieczeństwa pożarowego w ramach szkoleń bhp ułatwi Ci przygotowanie szkolenia

pobierz

Ryzyko zawodowe a ergonomia stanowisk pracy

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 42255 )
Array ( [docId] => 42255 )