Pracodawcy mieli obowiązek w terminie do 1 stycznia 2006 r. dostosować maszyny nabyte przed 1 stycznia 2003 r. do minimalnych wymagań określonych w rozdziale 3 rozporządzenia w sprawie minimalnych wymagań dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy w zakresie użytkowania maszyn przez pracowników podczas pracy.
Rozporządzenie w sprawie minimalnych wymagań dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy w zakresie użytkowania maszyn przez pracowników podczas pracy, ani inny akt prawny, nie nakładają na użytkownika maszyn obowiązku przeprowadzania w okresie co 5 lat dostosowań maszyn do minimalnych wymagań.
Maszyny raz dostosowane powinny spełniać minimalne wymagania przez cały czas ich użytkowania – ich użytkowanie nie może wpływać na pogorszenie bezpieczeństwa lub zdrowia pracowników.
W związku z powyższym, w przypadku, gdy bezpieczne użytkowanie maszyn jest uzależnione od warunków, w jakich są one instalowane, pracodawca powinien poddać maszyny:
wstępnej kontroli po ich zainstalowaniu, a przed przekazaniem do eksploatacji po raz pierwszy,
kontroli po zainstalowaniu na innym stanowisku pracy lub w innym miejscu.
Pracodawca musi zapewnić, aby maszyny narażone na działanie warunków powodujących pogorszenie ich stanu technicznego, co może spowodować powstawanie sytuacji niebezpiecznych, poddane były:
- okresowej kontroli, a także badaniom przez jednostki działające na podstawie odrębnych przepisów albo osoby upoważnione przez pracodawcę i posiadające odpowiednie kwalifikacje,
- specjalnej kontroli przeprowadzanej przez jednostki albo osoby, o których mowa w powyższym punkcie, w przypadku możliwości pogorszenia bezpieczeństwa związanego z maszyną, a będącego wynikiem:
- prac modyfikacyjnych,
- zjawisk przyrodniczych,
- wydłużonego czasu postoju maszyny,
- niebezpiecznych uszkodzeń oraz wypadków przy pracy.
Sposób dokumentowania kontroli stwierdza, że:
wyniki kontroli rejestruje się i przechowuje, do dyspozycji zainteresowanych organów, zwłaszcza nadzoru i kontroli warunków pracy, przez okres 5 lat od dnia zakończenia tych kontroli, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej,
Biorąc pod uwagę wyżej wymienione okoliczności, a także sam fakt starzenia się podzespołów i części maszyn oraz wymagania zapisane w instrukcjach maszyn (DTR, DTE), pracodawca powinien ustalić okresy i zakresy kontroli stanu maszyn gwarantujących zachowanie minimalnych wymagań dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy w zakresie użytkowania maszyn przez pracowników podczas pracy. Podobne postępowanie dotyczy również maszyn spełniających wymagania zasadnicze (tzw. nowych).
Podstawa prawna: § 2 ust. 1, § 26 ust. 1, § 27, § 28, § 34 rozporządzenia ministra gospodarki z 30 października 2002 w sprawie minimalnych wymagań dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy w zakresie użytkowania maszyn przez pracowników podczas pracy (Dz.U. nr 191, poz. 1596 ze zm.)
Lesław Zieliński, były główny inżynier zarządzania bezpieczeństwem pracy, rejestrowany audytor pomocniczy SZBP wg ISRS
Zobacz także: