W przypadku braku kompetentnych pracowników pracodawca może powierzyć wykonywanie zadań służby bhp specjalistom ds. bhp spoza zakładu pracy. Wątpliwości budzi kwestia, którzy pracodawcy mogą powierzyć wykonywanie zadań służby bhp specjalistom spoza zakładu pracy. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku wypowiedział się na ten temat w wyroku z 22 marca 2012 r. (III SA/Gd 8/12).
W uzasadnieniu wyroku sąd podkreślił, że przepis art. 23711
Kodeksu pracy wyróżnia 2 formy pełnienia funkcji w zakresie
bezpieczeństwa i higieny pracy. Pierwsza realizowana jest w formie służby bezpieczeństwa
i higieny pracy, a druga – poprzez powierzenie wykonywania zadań służby bhp. Wybór jednej z
form nie należy do pracodawcy, a uzależniony jest od ilości osób zatrudnionych
w zakładzie pracy.
Pracodawca zatrudniający więcej niż 100 pracowników tworzy służbę bezpieczeństwa,
pełniącą funkcje doradcze i kontrolne w zakresie bezpieczeństwa i higieny
pracy, zaś pracodawca, zatrudniający do 100 pracowników powierza wykonywanie
zadań służby bhp pracownikowi zatrudnionemu przy innej pracy.
Zdaniem Wojewódzkiego Sądu
Administracyjnego:
W ocenie sądu przepis art. 23711 używa pojęcia pracownik służby bhp.
Oznacza to, że musi to być osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę,
powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę. Możliwość
powierzenia zadań służby bhp specjalistom ds. bhp spoza zakładu pracy w
przypadku braku kompetentnych pracowników dotyczy tylko sytuacji takiego
pracodawcy, który zatrudnia nie więcej niż 100 pracowników – podkreślił sąd.
Aneta Mościcka, dziennikarz, prawnik, specjalista w zakresie prawa pracy
Zobacz także: