Definicja wypadku przy pracy
Kodeks pracy nie definiuje pojęcia „wypadek przy pracy”. Definicję taką podaje ustawa z dnia 30 października 2002 roku o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz. U. z 2009 r. Nr 167, poz. 1322 ze zm.). Zgodniej z przepisami tej ustawy, zwanej ustawą wypadkową za wypadek przy pracy uważa się nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną powodujące uraz lub śmierć.
Takie zdarzenie nie zostanie jednak uznane za wypadek przy pracy, jeśli nie nastąpi w związku z pracą. Co należy rozumieć, że zdarzenie musi powstać w związku z pracą? Na to pytanie odpowiada ustawa wypadkowa, której przepisy stanowią, że zdarzenie, aby było uznane za wypadek przy pracy musi powstać:
- podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika zwykłych czynności lub poleceń przełożonych;
- podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika czynności na rzecz pracodawcy, nawet bez polecenia;
- w czasie pozostawania pracownika w dyspozycji pracodawcy w drodze między siedziba pracodawcy a miejscem wykonywania obowiązku wynikającego ze stosunku pracy.
- w czasie podróży służbowej w okolicznościach, chyba że wypadek spowodowany został postępowaniem pracownika, które nie pozostaje w związku z wykonywaniem powierzonych mu zadań;
- podczas szkolenia w zakresie powszechnej samoobrony;
- przy wykonywaniu zadań zleconych przez działające u pracodawcy organizacje związkowe.