Wzrost cen energii - czy ochrona może działać dla wszystkich?

Kategoria: Energetyka
Data: 14-03-2023 r.

Drastyczne podwyżki cen energii dotknęły wszystkich. Jednak z całą stanowczością można stwierdzić, że niektórych bardziej. Różnica dotyczy chociażby mieszkańców budynków, które nie mają własnej kotłowni = w porównaniu z mieszkańcami analogicznych lokali w budynkach z własną kotłownią, ich sytuacja jest o wiele gorsza. W sprawie interweniował RPO. Jakie stanowisko zajęło Ministerstwo Klimatu i Środowiska?

O problemie zróżnicowania cen za energię pisaliśmy w artykule: Własna kotłownia i ogrzewanie miejskie - kosmiczne różnice cen 

 

Resort klimatu odpowiada, że na bieżąco monitoruje sytuację na rynku cen energii i zwraca uwagę, że wszelkie mechanizmy związane z przepisami gwarantującymi wsparcie na tym rynku muszą być poprzedzone pogłębioną analizą. Zaznacza, że w Polsce istnieje duże zróżnicowanie przedsiębiorstw dostarczających ciepło. Różnice te są widoczne w wielu aspektach - dotyczą chociażby wielkości, wykorzystywanej infrastruktury wytwórczej czy właśnie charakterystyki odbiorców. 

Od 1 października 2022 r. działa system wsparcia odbiorców ciepła systemowego w postaci rekompensat. Jednak w niektórych miastach mimo zastosowania tego mechanizmu, skala podwyżek cen jest nie do zaakceptowania. 

Resort klimatu deklaruje, że gdy tylko otrzymał wiedzę na temat tego problemu, podjął pracę nad przygotowaniem nowych mechanizmów, które gwarantują dodatkowe zabezpieczenia wobec odbiorców - w wyniku tych prac został wprowadzony mechanizm maksymalnej ceny dostawy ciepła. Jego zastosowanie - jak podkreśla ministerstwo - sprawia, że w przypadku gdy wzrost ceny dostawy ciepła przewyższy cenę maksymalną, końcowi odbiorcy mają zapłacić cenę maksymalną, natomiast dla przedsiębiorstwa przewidziane jest odpowiednie wyrównanie. 

Jeśli natomiast wskazana cena maksymalna dostawy ciepła dla danego miesiąca jest wyższa od:
a) średniej ceny wytwarzania ciepła z rekompensatą powiększonej o średnią stawkę opłat za usługi przesyłowe w danym systemie ciepłowniczym, albo
b) ceny dostawy ciepła obliczonej na podstawie obowiązującej taryfy dla ciepła w danym systemie ciepłowniczym

Przedsiębiorstwo ma zastosować niższą z tych cen. 

Ministerstwo Klimatu zauważa jednak, że w wielu miastach historyczne ceny ciepła były na niższym poziomie niż średnie krajowe. W takich przypadkach, nawet z zastosowaniem wskazanych mechanizmów, odbiorcy ciepła odczuwają wyraźny wzrost cen. Dlatego nowe przepisy mają to ograniczyć i ustalić wysokość cen na poziomie uzależnionym od historycznych cen dostawy ciepła w danym systemie ciepłowniczym funkcjonującym w konkretnym mieście. 

Ważne: Nowe rozwiązania mają bazować na lokalnych cenach średnich, przyjmowanych dla konkretnego miasta, a nie dla średnich krajowych. Zastosowane dla odbiorców końcowych stawki nie będą mogły być większe niż 40% w stosunku do cen i stawek obowiązujących 30 września 2022 r. 

Wskazany mechanizm ma być zastosowany dla okresu od 30 września 2022 r., a nadpłacone środki mają być zwrócone odbiorcom. 

Źródło:

Informacja opublikowana w Biuletynie Informacji Publicznej Rzecznika Praw Obywatelskich na jego oficjalnej stronie internetowej - portal bip.brpo.gov.pl 

Oprac. red.  

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »
Array ( [docId] => 42753 )
Array ( [docId] => 42753 )