W jakie plakaty można zainwestować

Autor: Siudowska Dorota
Data: 15-06-2012 r.

Od ponad roku na tradycyjnych aukcjach, obok sztuki dawnej i współczesnej można licytować także plakat. Wśród obiektów, które idą pod młotek, znajdują się zarówno plakaty filmowe i teatralne, o dużych walorach sentymentalnych, jak i wyjątkowo dekoracyjne plakaty reklamowe czy rocznicowe, których czas powstania sięga międzywojnia.

Ceny wywoławcze wystawianych na aukcjach plakatów zaczynają się od 100-200 zł. Na przykład na jednej z ostatnich aukcji w DA DESA Unicum filmowe plakaty "MIŚ" Andrzeja Pągowskiego i "REJS" Jakuba Erola zostały wystawione z ceną 200 zł (pierwszy został sprzedany za 300 zł, drugi za 250 zł).

Wiele plakatów zostało sprzedanych w cenach znacznie wyższych niż ceny wywoławcze. Przykładowo "EWA CHCE SPAĆ" Mariana Stachurskiego miał ceną wywoławczą 200 zł, sprzedany został za 850 zł, "RĘKOPIS ZNALEZIONY W SARAGOSSIE" Jerzego Skarżyńskiego miał cenę wywoławczą 300 zł, sprzedany został za 700 zł, "WIELKI BALET" Tadeusza Gronowskiego wystawiono z ceną 400 zł, sprzedano za 1300 zł. Plakat Macieja Hibnera "O DWÓCH TAKICH, CO UKRADLI KSIĘŻYC, który pojawił się na aukcji w cenie wywoławczej 100 zł, został kupiony aż za 1200 zł.

Zainteresowaniem wielu inwestorów i kolekcjonerów cieszą się też plakaty z okresy PRL. Za plakat nieznanego artysty "CAŁY NARÓD BUDUJE SWOJĄ STOLICĘ" kupujący dał aż 2400 zł (plakat wystawiono w cenie wywoławczej 500 zł). Natomiast plakaty Wiktora Górki "POKÓJ NARODOM, KLĘSKA FASZYZMOWI" i "NASZA KONSTYTUCJA" wystawione zostały w cenach 400 zł i 350 zł, a sprzedane za 2200 zł i 2400 zł.

Aukcje Plakatu są atrakcyjne zarówno dla znawców i miłośników tej formy sztuki, jak i początkujących kolekcjonerów. Niska bariera wejścia, w związku z niskimi cenami wywoławczymi, przyciąga nowych klientów, dla których na przykład plakaty zapowiadające premiery kultowych dziś filmów, są powrotem do lat młodzieńczych.

Jest to dobry początek dla każdego kto dopiero zaczyna interesować się inwestowaniem w sztukę, tym bardziej, że Polska Szkoła Plakatu jest znana i doceniana na świecie.

Warto pamiętać jednak, że nie każdy plakat jest wartościowy. Plakaty, które można licytować na aukcjach są sprawdzane pod względem autentyczności, weryfikowana jest ich proweniencja i to, czy pochodzą z pierwszej edycji.

oprac. na podst. DESA Unicum

Siudowska Dorota

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Haczyki na lokatach bankowych

pobierz

Oszczędzanie na rachunkach

pobierz

Wiesz jak pomnażać kapitał na FOREX

pobierz

Tajemnice sukcesu najbogatszych inwestorów

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 24879 )
Array ( [docId] => 24879 )