Budżetowanie w firmach handlowych i usługowych

Kategoria: Finanse w firmie
Data: 07-10-2013 r.

Budżety finansowe można wykorzystać do szerokiej gamy problemów, od kontroli bieżącego działania po ocenę decyzji inwestycyjnych. Wszystkie one wymagają dokładnego przewidywania skali i zakresu działalności w przyszłości, wyrażonej zarówno w wielkości wpływów i wydatków pieniężnych, jak i przychodów, kosztów i wyniku finansowego.

Budżety są formalnymi prognozami zakładanego przyszłego poziomu jakiejkolwiek aktywności gospodarczej, w tym działalności usługowej i handlowej. Z reguły są one bardzo szczegółowe i przygotowywane na następny pełny rok finansowy, z rozbiciem na poszczególne miesiące.

 

Kompletnego budżetu można używać jako miernika efektywności funkcjonowania firmy, gdyż dzięki niemu jesteś w stanie porównywać wyniki oczekiwane z faktycznie osiąganymi.

Istnieją różne rodzaje cząstkowych budżetów finansowych, które w połączeniu tworzą pełny plan finansowy na nadchodzący rok. Zaliczyć można do nich:

  1. budżet operacyjny, tj. plan przychodów i kosztów i wyniku finansowego, jakie mogą być uzyskane w danym okresie. Jest to najobszerniejsza i podstawowa część budżetu głównego;
  2. budżet gotówkowy, tj. plan przepływów pieniężnych zestawianych na podstawie informacji z budżetu operacyjnego;
  3. budżet inwestycyjny, tj. plan wydatków niezbędnych do realizacji przedsięwzięć, zakupu wyposażenia i innych nakładów koniecznych do poniesienia w celu uzyskania planowanych przychodów założonych w budżecie operacyjnym oraz przepływów gotówki zawartych w budżecie gotówkowym.

    Przed rozpoczęciem procesu konstruowania budżetu należy uzyskać informacje, które opisują przeszłość firmy i jej otoczenia oraz pozwalają podejmować wstępne decyzje dotyczące przyszłych zdarzeń ekonomicznych. Jeśli mamy opracować budżet efektywny i realny, szczególne znaczenie dla firm handlowych i usługowych mają prognozy popytu na dane towary lub zgłaszane zapotrzebowanie na oferowane usługi. W tym celu trzeba określić:

    • konkurencję,
    • oferowane ceny,
    • nowe towary lub usługi, jakie firma może zaproponować,
    • stopę inflacji,
    • kursy walutowe, gdy firma prowadzi działalność handlową na rynkach zagranicznych,
    • nakłady na działalność marketingową.

    dr Piotr Szczepankowski, adiunkt w Wyższej Szkole Finansów i Zarządzania w Warszawie


    Zobacz także:

    Zaloguj się, aby dodać komentarz

    Nie masz konta? Zarejestruj się »

    Zobacz także

    Jak zatrzeć ślady po przeglądaniu Internetu?

    pobierz

    Wzór Polityki Bezpieczeństwa w ochronie danych osobowych

    pobierz

    Konfiguracja bezpieczeństwa. Windows 10

    pobierz

    10 sprytnych trików na szybkie obliczenia w Excelu

    pobierz

    Polecane artykuły

    Array ( [docId] => 25393 )
    Array ( [docId] => 25393 )

    Array ( [docId] => 25393 )