Budżety są formalnymi prognozami zakładanego przyszłego poziomu jakiejkolwiek aktywności gospodarczej, w tym działalności usługowej i handlowej. Z reguły są one bardzo szczegółowe i przygotowywane na następny pełny rok finansowy, z rozbiciem na poszczególne miesiące.
Kompletnego budżetu można używać jako miernika efektywności funkcjonowania firmy, gdyż dzięki niemu jesteś w stanie porównywać wyniki oczekiwane z faktycznie osiąganymi.
Istnieją różne rodzaje cząstkowych budżetów finansowych, które w połączeniu tworzą pełny plan finansowy na nadchodzący rok. Zaliczyć można do nich:
- budżet operacyjny, tj. plan przychodów i kosztów i wyniku finansowego, jakie mogą być uzyskane w danym okresie. Jest to najobszerniejsza i podstawowa część budżetu głównego;
- budżet gotówkowy, tj. plan przepływów pieniężnych zestawianych na podstawie informacji z budżetu operacyjnego;
- budżet inwestycyjny, tj. plan wydatków niezbędnych do realizacji przedsięwzięć, zakupu wyposażenia i innych nakładów koniecznych do poniesienia w celu uzyskania planowanych przychodów założonych w budżecie operacyjnym oraz przepływów gotówki zawartych w budżecie gotówkowym.