Budżetowanie w firmach handlowych i usługowych

Kategoria: Finanse w firmie
Data: 07-10-2013 r.

Budżety finansowe można wykorzystać do szerokiej gamy problemów, od kontroli bieżącego działania po ocenę decyzji inwestycyjnych. Wszystkie one wymagają dokładnego przewidywania skali i zakresu działalności w przyszłości, wyrażonej zarówno w wielkości wpływów i wydatków pieniężnych, jak i przychodów, kosztów i wyniku finansowego.

Budżety są formalnymi prognozami zakładanego przyszłego poziomu jakiejkolwiek aktywności gospodarczej, w tym działalności usługowej i handlowej. Z reguły są one bardzo szczegółowe i przygotowywane na następny pełny rok finansowy, z rozbiciem na poszczególne miesiące.

Kompletnego budżetu można używać jako miernika efektywności funkcjonowania firmy, gdyż dzięki niemu jesteś w stanie porównywać wyniki oczekiwane z faktycznie osiąganymi.

Istnieją różne rodzaje cząstkowych budżetów finansowych, które w połączeniu tworzą pełny plan finansowy na nadchodzący rok. Zaliczyć można do nich:

  1. budżet operacyjny, tj. plan przychodów i kosztów i wyniku finansowego, jakie mogą być uzyskane w danym okresie. Jest to najobszerniejsza i podstawowa część budżetu głównego;
  2. budżet gotówkowy, tj. plan przepływów pieniężnych zestawianych na podstawie informacji z budżetu operacyjnego;
  3. budżet inwestycyjny, tj. plan wydatków niezbędnych do realizacji przedsięwzięć, zakupu wyposażenia i innych nakładów koniecznych do poniesienia w celu uzyskania planowanych przychodów założonych w budżecie operacyjnym oraz przepływów gotówki zawartych w budżecie gotówkowym.

    Przed rozpoczęciem procesu konstruowania budżetu należy uzyskać informacje, które opisują przeszłość firmy i jej otoczenia oraz pozwalają podejmować wstępne decyzje dotyczące przyszłych zdarzeń ekonomicznych. Jeśli mamy opracować budżet efektywny i realny, szczególne znaczenie dla firm handlowych i usługowych mają prognozy popytu na dane towary lub zgłaszane zapotrzebowanie na oferowane usługi. W tym celu trzeba określić:

    • konkurencję,
    • oferowane ceny,
    • nowe towary lub usługi, jakie firma może zaproponować,
    • stopę inflacji,
    • kursy walutowe, gdy firma prowadzi działalność handlową na rynkach zagranicznych,
    • nakłady na działalność marketingową.

    dr Piotr Szczepankowski, adiunkt w Wyższej Szkole Finansów i Zarządzania w Warszawie


    Zobacz także:

    Zaloguj się, aby dodać komentarz

    Nie masz konta? Zarejestruj się »

    Zobacz także

    Jak zatrzeć ślady po przeglądaniu Internetu?

    pobierz

    Biznesplan

    pobierz

    Wzór Polityki Bezpieczeństwa w ochronie danych osobowych

    pobierz

    Konfiguracja bezpieczeństwa. Windows 10

    pobierz

    Polecane artykuły

    Polecamy kancelarię:

    • Kancelaria Radcy Prawnego Marek Foryś

      ul. Słupecka 9/1, Gdynia

      Wyświetl wizytówkę
    • Kancelaria MERITUM

      ulica Westerplatte 13/5, 31-033 Kraków

      Wyświetl wizytówkę
    • Kancelaria Radcy Prawnego Radosław Tymiński

      Łukowska 9 Lok. 126, 04-133 Warszawa

      Wyświetl wizytówkę
    • Kancelaria Prawna Iurisco Edyta Przybyłek

      ul. Zgrzebnioka 28, 40-520 Katowice

      Wyświetl wizytówkę
    • Kancelaria Radcy Prawnego Marcin Majcherczyk

      ul. Stawowa 4 lok. 39, 41-200 Sosnowiec

      Wyświetl wizytówkę
    • THE N.E.W.S. LAW CENTER Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych

      ul. Kazachska 1/89, 02-999 Warszawa

      Wyświetl wizytówkę
    • adwokat Wojciech Rudzki - kancelaria adwokacka

      Józefa Piłsudskiego 40/4 Kraków 31 - 111

      Wyświetl wizytówkę
    • Kancelaria Radcy Prawnego Robert Dudkowiak

      ul. Jana Pawła II 11 lok. 5, 62-300 Września

      Wyświetl wizytówkę
    • Kancelaria Adwokacka Adwokata Piotra Sęka

      ul. Narutowicza 44 lok. 20, 90-135 Łódź

      Wyświetl wizytówkę
    • Kancelaria Radców Prawnych ARVE M.Kusztan & R.Ponichtera Sp. K.

      ul. Czysta 4, 50-013 Wrocław

      Wyświetl wizytówkę
    Array ( [docId] => 25393 )
    Array ( [docId] => 25393 )

    Array ( [docId] => 25393 )