Pierwszą rzeczą, którą należy wykonać jest przetestowanie połączenia przy użyciu polecania "ping". W tym celu przechodzimy do menu start -> uruchom i wpisujemy : cmd, aby przejść do konsoli systemowej.
Aby sprawdzić czy nasza karta sieciowa nie jest uszkodzona należy użyć polecenia : ping 127.0.0.1
Jeżeli liczba pakietów wysłanych będzie równa liczbie pakietów odebranych, będzie to oznaczało że test zakończył się sukcesem i nasza karta sieciowa pracuje poprawnie.
Kolejnym krokiem jest sprawdzenie polecenia : ping adres_ip_komputera - jeżeli pojawi się komunikat "Upłynął limit czasu żądania", będzie to oznaczało że problem może tkwić w sterownikach karty sieciowej, lub wynikać z ustawień systemu.
Aby wyeliminować router lub okablowanie, należy użyć polecenia ping adres_bramy - komunikaty "Upłynął limit czasu żądania" lub "Host docelowy jest nieosiągalny", mogą oznaczać nie tylko usterkę sprzętową (router, kabel), ale także z poprawną konfiguracją połączenia sieciowego (błędnie wpisana brama).