Dwadzieścia cztery godziny czy nawet 3 dni przechowywanego backupu to zdecydowanie za mało, by klient mógł czuć się spokojny o zasoby własnej strony czy poczty elektronicznej. Gdy kopie zapasowe trzymane są na serwerze 7 czy 14 dni, zarówno specjalista, jak i przedsiębiorca zyskują gwarancję, że nawet w przypadku przeoczenia ataku wirusa, nie będzie żadnego problemu, by przywrócić niezainfekowaną wersję strony.
Najlepiej zatem zawczasu sprawdzić, jak u danego operatora wygląda przywracanie z backupu. Okazuje się, że polityka firm w tym zakresie bywa skrajnie różna, od niewykonywania backupów w ogóle, poprzez wykonywanie, ale nieudostępnianie ich klientom, aż po najbardziej pro-klienckie podejście, polegające na wykonywaniu backupu z wielu ostatnich dni i automatycznym przywracaniu go na żądanie.
Warto też sprawdzić, czy zlecenie przywrócenia danych z backupu generuje nieprzewidywane koszty. Z punktu widzenia specjalisty dobrze dodatkowo ocenić funkcjonalność mechanizmu – czy nie naraża on na dodatkową pracę, związaną z rozpakowywaniem archiwum lub też kopiowaniem danych do innych folderów.
Legalność przetwarzania danych osobowych
Przedsiębiorca wie, że adresy e-mail trzeba traktować jak dane osobowe, bo nie jest się w stanie zagwarantować, że ich postać nie będzie umożliwiała identyfikacji osoby fizycznej. Tymczasem wiele umów proponowanych przez firmy hostingowe nie spełnia wymogów GIODO, nie zawierając elementów wymienionych w ustawie. Jest to zatem nadal temat, dzięki któremu można wyróżnić się ofertą na tle konkurencji.
Pamiętaj jednak, że dane osobowe nie oznaczają wyłącznie „zgodności” hostera z GIODO, albowiem rodzą cały szereg obowiązków po stronie klienta. Jeśli jesteś specjalistą pracującym na zlecenie, to przygotowanie odpowiedniej dokumentacji może stać się dla Ciebie źródłem dodatkowej marży. Pamiętając o przygotowaniu samego zgłoszenia do GIODO oraz polityce bezpieczeństwa i instrukcji zarządzania systemem informatycznym, jesteś w stanie zrealizować dodatkowe zyski zarówno w wymiarze finansowym, jak i wizerunkowym. Gdy wolisz nie zajmować się tym samodzielnie, możesz zlecić przygotowanie dokumentacji wyspecjalizowanej firmie.