W firmach możliwe jest przechowywanie identyfikatora podatkowego (PESEL lub NIP) w formie elektronicznej na platformie internetowej. Warto zatem wiedzieć, że w formie elektronicznej – w postaci skanu – przedsiębiorcy mogą też przechowywać faktury VAT. Rozwiązanie to może okazać się bardzo przydatne dla wielu firm.
Przedsiębiorstwa
mają możliwość zeskanowania i wprowadzenia do elektronicznej bazy
danych ważnych dokumentów podatkowych, jakimi są faktury VAT.
Potwierdzono
to m.in. w indywidualnej interpretacji wydanej 2013 r. przez dyrektora
Izby Skarbowej w Katowicach (IBPP2/443-757/13/WN). Stwierdzono, że
spółka przechowując wyłącznie w formie elektronicznej (w postaci skanu)
faktury zakupowe otrzymane w formie papierowej (i zaprzestania
archiwizacji faktur papierowych), będzie spełniała warunki, o których
mowa w odpowiednich przepisach rozporządzenia ministra finansów z 28
marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania
faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do
których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług
(Dz.U. nr 68, poz. 360, z późn. zm.).
W konsekwencji przedmiotowe faktury przechowywane w elektronicznej bazie będą stanowić dla spółki, jako podatnika VAT, podstawę do pomniejszenia podatku należnego o naliczony na zasadach analogicznych do tych, które odnoszą się do faktur przechowywanych w formie papierowej, w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi będące przedmiotem faktur wykorzystywane będą przez
spółkę do wykonywania czynności opodatkowanych.
Podstawa prawna: rozporządzenie ministra finansów z 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 68, poz. 360, z późn. zm.).
Krzysztof Tomaszewski, ekspert prawa gospodarczego
Zobacz także: