Istotna kwestia usability
Błędnie zaprojektowana architektura informacji skutkuje tym, że użytkownicy mają duże trudności w znalezieniu istotnych informacji i funkcjonalności znajdujących się na stronie internetowej. Doprowadza to do wysokich wskaźników odrzuceń i porzuceń strony, a także krótkiego czasu spędzonego na witrynie i niskiego współczynnika głębokości - strony/odwiedziny.
Najczęściej wynika to z błędów popełnionych już w fazie projektowania serwisu internetowego. Na późniejszym etapie, gdy witryna już istnieje, wykonywanie poprawek na tym polu jest kosztowne i bez gruntownej przebudowy serwisu mało efektywne. Jest to ważna kwestia, ponieważ przedsięwzięcie takie jak serwis internetowy, nawet z najlepszą treścią, z najciekawszym pomysłem i najwyższymi środkami na promocję, nie powiedzie się jeśli klient szybko nie znajdzie odpowiednich informacji.
Warto tutaj przytoczyć znaną zasadę „Don’t make me think” z książki o tym samym tytule Steve’a Krug’a, która mówi, że dobry software czy serwis internetowy powinien pozwalać użytkownikowi znaleźć informację i wykonać zamierzone zadanie najprościej i najłatwiej jak to tylko możliwe. Dzięki temu, klienci serwisu będą z niego do niego wracać. Inaczej można powiedzieć, że im trudniej znaleźć odpowiednie informacje na stronie, tym mniej osób będzie z niej korzystać.