Bezpodstawne oskarżenia o wykorzystanie danych osobowych

Autor: Marcin Sarna
Data: 29-05-2014 r.

Dochowanie zasad wynikających z ustawy o ochronie danych osobowych jest szczególnie istotne dla renomy firmy informatycznej. Jeżeli nie doszło do bezprawnego wykorzystania danych osobowych, należy niezwłocznie zareagować na takie próby podważenia reputacji.

Warto rozpocząć od rozmów bezpośrednich z konkurentem w przedmiocie zaniechania rzucania bezpodstawnych oskarżeń – czy to publicznych, czy kierowanych indywidualnie do klientów. Konkurent musi mieć świadomość, że jesteście Państwo świadomi swoich praw i zdeterminowani do ich dochodzenia. Dlatego w trakcie rozmów należy podkreślić, że działania konkurencji godzą w dobra osobiste firmy (renomę, dobre imię, markę). Stanowią delikt, za który konkurent może zapłacić odszkodowanie na podstawie art. 415 kc. Zgodnie z tym przepisem „Kto z winy swej wyrządził drugiemu szkodę, obowiązany jest do jej naprawienia”. Od początku należy także gromadzić dowody mogące w przyszłości pomóc w przekonaniu sądu o bezprawnym działaniu konkurenta. Mogą to być dokumenty, zapisy stron WWW i korespondencji elektronicznej czy zeznania osób, które słyszały oskarżenia wystosowywane przez konkurencję. Jeśli negocjacje nie doprowadzą do pozytywnych efektów, konieczne jest sporządzenie i wysłanie wezwania przedsądowego, a następnie skierowanie pozwu do sądu.

 

Ponieważ to konkurent dopuszcza się niesłusznych oskarżeń, w grę wchodzi także odpowiedzialność z tytułu popełnienia czynu nieuczciwej konkurencji. Jego działania mogą bowiem być uznane za sprzeczne z dobrymi obyczajami i naruszające lub zagrażające naruszeniem interesu innego przedsiębiorcy. W związku z tym można:

  • powiadomić o nieuczciwym zachowaniu prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów;
  • złożyć zawiadomienie o popełnieniu wykroczenia z art. 26 ust. 1 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (rozpowszechnianie nieprawdziwych wiadomości o przedsiębiorstwie w celu szkodzenia przedsiębiorcy) zagrożonego karą aresztu lub grzywny;
  • zażądać zaniechania działań w postaci przekazywania nieprawdziwych informacji, usunięcia skutków tych działań, złożenia sprostowania, naprawienia wyrządzonej szkody, wydania bezpodstawnie uzyskanych korzyści (np. przejęcie klientów) czy zasądzenia określonej sumy na cel społeczny.

Równolegle powinny być prowadzone działania public relations, mające na celu odbudowę zaufania klientów w to, że firma prawidłowo chroni powierzone jej dane osobowe.

Marcin Sarna

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak zatrzeć ślady po przeglądaniu Internetu?

pobierz

Wzór Polityki Bezpieczeństwa w ochronie danych osobowych

pobierz

Konfiguracja bezpieczeństwa. Windows 10

pobierz

10 sprytnych trików na szybkie obliczenia w Excelu

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 35085 )
Array ( [docId] => 35085 )