Od 25 lipca obowiązuje znowelizowana wersja Prawa telekomunikacyjnego. Zgodnie z nią każdy posiadacz karty pre-paid musi ją zarejestrować podając swoje dane osobowe. Jednak, jak informuje GIODO przedsiębiorcy telekomunikacyjni na potrzeby rejestracji kart pre-paid nie powinni pozyskiwać kopii dokumentów tożsamości.
Rejestrujesz kartę pre-paid – nie kseruj dowodu
Rejestrując karty pre-paid nie można zbierać kopii dokumentów tożsamości – informuje Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych. Do GIODO coraz częściej docierają sygnały, że firmy telekomunikacyjne wymagają kserokopii dowodu osobistego od osób, które chcą zarejestrować kartę pre-paid.
Zgodnie z art. 60b ust. 1 pkt 1 Prawa telekomunikacyjnego, abonent podaje dostawcy usług swoje dane osobowe:
-
imię i nazwisko,
-
numer PESEL, jeżeli go posiada, albo nazwę, serię i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość, a w przypadku cudzoziemca, który nie jest obywatelem państwa członkowskiego albo Konfederacji Szwajcarskiej – numer paszportu lub karty pobytu.
Prawo telekomunikacyjne określa więc jedynie obowiązek podania tych danych i ich zakres. Dostawca usług może sam ustalić sposób ich podania. Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych już w trakcie prac nad nowelizacją przestrzegał, że przekazanie przedsiębiorcy telekomunikacyjnemu kopii dowodu osobistego może powodować problemy z właściwym przestrzeganiem zasad ochrony danych osobowych, w tym w zakresie ich gromadzenia i zabezpieczenia.
Zbieranie kopii dowodów tożsamości podczas rejestracji kart przedpłaconych, prowadzi do pozyskiwania nadmiarowego, niewymaganego przepisami prawa zakresu danych osobowych. W dowodach tożsamości znajdują się bowiem też inne dane niż imię, nazwisko i numer PESEL (wymagane przez Prawo telekomunikacyjne). W związku z tym, GIODO zaleca, żeby nie pozyskiwać danych w ten sposób. Zamiast kopiować dowód, można ewentualnie spisać z niego potrzebne dane (jeśli zezwalają na to przepisy).
Zobacz także:
Tagi: firma, ochrona danych osobowych
