Analiza taka pomaga w monitorowaniu poziomu świadczonych usług, terminowości dostaw i zaangażowania dostawcy. Często stanowi również pozacenowy wyznacznik wyboru dostawcy. Oznacza to, że możemy być w stanie zapłacić „trochę więcej” w zamian za odpowiednią jakość usług i towaru, budując pozytywne relacje z dostawcą na bazie długoterminowych umów. Są też sytuacje, kiedy cena nie zawsze jest wyznacznikiem dobrej pozycji firmy na liście dostawców, o czym należy pamiętać.
Istota przeprowadzania oceny dostawców
Wybór odpowiednich dostawców w postępowaniach zakupowych ma istotny wpływ na działalność całego przedsiębiorstw i jest często decyzją strategiczną. Najgorsze podejście to ocena dostawcy dla samej oceny tylko po to, aby spełnić wymogi Systemu Zarządzania Jakością ISO 9001: 2000. Należy uświadomić sobie, że dzięki kompleksowej ocenie można zwrócić uwagę na wiele błędów oraz wyselekcjonować dostawców najlepszych według określonych kryteriów doboru.
Ocena dostawcy nie powinna być odbierana jako „zło konieczne”, ale musi wnosić wartość w budowaniu relacji z dostawcą. Umożliwia ona np. wczesne wykrycie spadkowej tendencji w zakresie jakości oferowanych usług, a tym samym motywowanie dostawcy do poprawy. Wiadomo nie od dziś, że zapewnienie jakości wymaga właściwej jakości materiałów i składników nabywanych.
Korzyści te osiągnąć można tylko wtedy, gdy nabywca po ocenie dostawcy podzieli się z nim swoimi spostrzeżeniami i sugestiami. Dzięki temu dostawca, któremu zależy na współpracy, przyczynia się do budowania przewagi konkurencyjnej naszej firmy poprzez rozwój i doskonalenie swoich procesów.
Pozytywna ocena pozwala zweryfikować rejestr dostawców o firmy, które profesjonalnie i partnersko podchodzą do współpracy. Współpracując ze sprawdzonymi, kwalifikowanymi dostawcami, eliminujemy prawdopodobieństwo wystąpienia niezgodności i reklamacji w swojej firmie.
Norma ISO 9001 nie nakazuje, aby w przypadku negatywnej oceny dostawcy rezygnować ze współpracy w nim. Powinna jednak być ona sygnałem dla działu zakupów, że może dla dobra firmy warto poszukać nowych dostawców. Tak więc wyniki oceny pomagają firmie podejmować decyzję w zakresie utrzymania lub rezygnacji z danego źródła dostaw, eliminując dostawców, którzy realizują usługi na niezadowalającym poziomie. Nawet jeśli dostawca oferuje niską cenę, ale jego usługi są nieterminowe i o jakości pozostawiającej wiele do życzenia, to lepiej go po prostu unikać, szukając alternatywnego źródła dostaw.
Należy liczyć się z tym, że niektórzy dostawcy nawet nie zareagują i przemilczą ocenę. Coraz częściej jednak spotkać można się z bardzo pozytywną reakcją dostawców na przekazywane im wyniki oceny, nawet tej niezbyt pozytywnej. Zazwyczaj dostawcy po otrzymaniu oceny negatywnej, albo negatywnej w jakimś obszarze, znacznie się poprawiają.
Zobacz także:
Tagi: iso, zarządzanie ludźmi
