Jakie korzyści może przynieść ta metoda:
Metoda Sześciu Myślących Kapeluszy
Metoda Sześciu Myślących Kapeluszy to rewelacyjna metoda rozwiązywania nawet bardzo złożonych, wieloaspektowych problemów. Została opracowana przez Edwarda de Bono, uchodzącego za jednego z najwybitniejszych światowych autorytetów w dziedzinie technik nauczania twórczego myślenia.
- Jest to znakomity sposób na dogłębną analizę problemu.
- Prowadzi ona bezpośrednio do poprawy produktywności.
- Wyzwala kreatywność zespołów oraz wymusza racjonalne i praktyczne zachowania.
Metoda ta polega na analizowaniu problemu przy wykorzystaniu sześciu różnych sposobów myślenia. Symbolizują je kapelusze w sześciu różnych kolorach, każdy kolor to niejako odrębny poziom analizy problemu.
Aby wprowadzić element zabawy do grupowej sesji z wykorzystaniem tej metody, można wyposażyć każdego członka zespołu w zestaw materiałowych lub kartonowych kapeluszy, które będą zakładane w zależności od przyjętego sposoby analizowania problemu. Taki zabieg sprzyja rozluźnieniu pracowników, co zaowocuje łatwością wymyślania błyskotliwych pomysłów.
- rezygnuje z argumentowania za i przeciw oraz umożliwia stronom konstruktywną współpracę, eliminując spory w zespole,
- pozwala oficjalnie wyrazić odczucia i posługiwać się intuicją podczas zebrań, bez potrzeby przepraszania czy usprawiedliwiania się,
- nakłania wszystkich „myślicieli” do analizy problemu pod różnym kątem, przez co poszerza się ich pole widzenia, nie ograniczają się bowiem do jednostronnego postrzegania problemu,
- ułatwia głębszą analizę problemu,
- promuje myślenie zespołowe,
- wprowadza dyscyplinę w dochodzeniu do wspólnych rozwiązań,
- przyczynia się do zrodzenia wielu niebanalnych i twórczych idei,
- pozwala scalić grupy zadaniowe – inter- i intradyscyplinarne.
Metoda ta doskonale sprawdza się przy rozwiązywaniu nawet najbardziej skomplikowanych zagadnień, przynosząc jednocześnie firmom wiele wymiernych korzyści.
Metoda Sześciu Myślących Kapeluszy ma wielorakie zastosowanie. Można ją wykorzystać:
- przy budowaniu strategii działu,
- do sprawdzenia odczuć pracowników odnośnie proponowanych zmian czy rozwiązań,
- po szkoleniach przeprowadzanych w firmie (wstępnych i doszkalających),
- przy wprowadzaniu jakichkolwiek zmian w firmie, które mogą powodować sprzeciw lub obawy pracowników.
Zobacz także:
analiza finansowa, zakładanie firmy, likwidacja spółki, płynność finansowa, upadłość
