Optymalizacja czasu realizacji zamówienia w produkcji

Autor: Bartłomiej Zamostny
Data: 29-04-2014 r.

Parametrem, który decyduje o czasie realizacji zamówienia, jest czas transportu materiałów oraz podzespołów pomiędzy stanowiskami produkcyjnymi, a także czas przekazywania informacji. Dlaczego jest to istotne? Przecież wielokrotnie to tylko przewiezienie koszyka z elementami spod jednej maszyny na drugą linię w ramach tej samej hali produkcyjnej. Informację można przesłać jeszcze szybciej.

W momencie pobrania przez klienta materiału z supermarketu uwalniany jest sygnał do produkcji na stanowisku dostawcy. Nawet jeśli dostawca ma wymagany materiał przy swoim stanowisku, to nie od razu znajdzie się on w wymaganym miejscu u klienta. Najpierw wózkowy czy też inna osoba odpowiedzialna za transport musi otrzymać sygnał o czekającym ładunku. Następnie musi zostać sprecyzowane, co, gdzie i skąd przewieźć. Sam przejazd przez halę produkcyjną też potrafi trwać dobrych kilka minut. Jeśli okaże się, że zamówiony jest tylko mały pojemnik z kilkoma śrubkami a w sąsiednie miejsce trzeba przewieźć równie mały pakunek, czemu nie poczekać na kolejny sygnał i nie zrobić tego za jednym razem? A to wszystko trwa, mijają cenne minuty, grożąc przestojem linii klienta…

Z drugiej strony wózkowy może być w momencie pojawienia się sygnału zablokowany do realizacji wcześniejszego zadania i zanim je skończy, minie trochę czasu. Podobnych zdarzeń, jakby się mogło wydawać bardzo błahych, jest mnóstwo. Nawet jeśli każde z nich trwa znikomą ilość czasu, to ich suma niejednokrotnie przekracza kilka do kilkunastu minut. I na ten czas linia – klient musi posiadać zapas przy linii, tym większy im dłuższy będzie czas zasileń. Przy okazji należy zwrócić uwagę, że często uruchamiane są ogromne projekty lub kupowane jest kosztowne oprzyrządowanie, mające na celu skrócenie jednostkowych czasów produkcji, po to tylko, aby efekty zostały zmarnowane przez nieefektywną organizację transportu.

Prawidłowe zaplanowanie pętli operatora zasilającego oraz ustalenie jej głównych parametrów jest kluczowe nie tylko dla płynności pracy stanowiska, które zasila, ale również dla poziomu zapasu na tym stanowisku. Dlaczego płynność może być zakłócona? Relacja jest prosta – im rzadziej wózkowy zasila daną linię w materiał, tym większe porcje musi dostarczyć, żeby linia miała z czego produkować do czasu jego kolejnej wizyty. Im więcej zapasu przy linii, tym trudniej nad nim zapanować i tym trudniej będzie odszukać właściwe podzespoły. Można by spróbować zrobić 5S dla zapasu wokół stanowiska. Jednak, po co porządkować coś, czego nie powinno w ogóle w tym miejscu być? Lepiej skupić się na minimalizacji tego zapasu dzięki poprawie procesów zasilających.

Dobrym wzorcem dla nowej trasy wózkowego będzie sposób pracy mleczarza, od którego to przyjęło się nazywać ten schemat „pętlą mleczarza”. Ale nie tylko w tym zawodzie można zaobserwować rytmiczność i powtarzalność pracy. Weźmy pod uwagę sposób pracy listonosza, trasę autobusu. Czy ich praca byłaby bardziej efektywna, gdyby każdorazowo przed jej rozpoczęciem zastanawiali się nad tym, jaką wybrać trasę? Na pewno raz stworzona marszruta nie będzie wiecznie wystarczająco dobra, ale powinna wystarczyć na tydzień, miesiąc, a nawet dłużej w zależności od stopnia zmienności zapotrzebowania.

Na co należy zwrócić uwagę podczas analizy i projektowania pętli wózkowego? Poniższe parametry nie mają konkretnej wagi, dlatego że w zależności od typu produkcji, którą masz w swoim zakładzie, ich wpływ na wybrane rozwiązanie będzie różny:

  • Zaplanowana trasa powinna być jak najkrótsza, jako że zależność czasu od drogi jest wprost proporcjonalna i przy stałej prędkości przemieszczania materiału, im dłuższa trasa, którą trzeba pokonać, tym więcej czasu zajmie.
  • Sekwencja odwiedzin poszczególnych miejsc na trasie powinna odpowiadać logice pętli kanban. Zatem łącząc przystanki, należy zacząć od tych, które dostarczają informacji, poprzez te, w których odbierasz puste opakowania aż po miejsca, które dostarczają materiał, a skończyć w obszarze, który dana pętla ma zasilić. Taka sekwencja zapewni nie tylko powtarzalność pracy, ale również powinna ograniczyć nadmierny transport i zapasy materiałów przy stanowiskach.
Bartłomiej Zamostny

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak zatrzeć ślady po przeglądaniu Internetu?

pobierz

Wzór Polityki Bezpieczeństwa w ochronie danych osobowych

pobierz

Konfiguracja bezpieczeństwa. Windows 10

pobierz

10 sprytnych trików na szybkie obliczenia w Excelu

pobierz

Polecane artykuły

Polecamy kancelarię:

  • Kancelaria Prawna Iurisco Edyta Przybyłek

    ul. Zgrzebnioka 28, 40-520 Katowice

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Marcin Majcherczyk

    ul. Stawowa 4 lok. 39, 41-200 Sosnowiec

    Wyświetl wizytówkę
  • Buszan Suchecka Orłowski Adwokat Radcowie Prawni Sp.p.

    ul. Armii Krajowej 22/2, 81-849 Sopot

    Wyświetl wizytówkę
  • THE N.E.W.S. LAW CENTER Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych

    ul. Kazachska 1/89, 02-999 Warszawa

    Wyświetl wizytówkę
  • adwokat Wojciech Rudzki - kancelaria adwokacka

    Józefa Piłsudskiego 40/4 Kraków 31 - 111

    Wyświetl wizytówkę
  • KANCELARIA ADWOKACKA Adwokat Michał Gajda

    ul. Księcia Bogusława X 1/3, 70-440 Szczecin

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Robert Dudkowiak

    ul. Jana Pawła II 11 lok. 5, 62-300 Września

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Adwokacka Adwokata Piotra Sęka

    ul. Narutowicza 44 lok. 20, 90-135 Łódź

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radców Prawnych ARVE M.Kusztan & R.Ponichtera Sp. K.

    ul. Czysta 4, 50-013 Wrocław

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Marek Foryś

    ul. Słupecka 9/1, Gdynia

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria MERITUM

    ulica Westerplatte 13/5, 31-033 Kraków

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Radosław Tymiński

    Łukowska 9 Lok. 126, 04-133 Warszawa

    Wyświetl wizytówkę
Array ( [docId] => 34904 )
Array ( [docId] => 34904 )

Array ( [docId] => 34904 )