Praca zdalna jako rozwiązanie kodeksowe

Data: 25-05-2022 r.

Rada Ministrów przyjęła nowelizację Kodeksu Pracy. Jedną ze znaczących zmian, jest wprowadzenie pracy zdalnej na stałe do Kodeksu pracy. 

Praca zdalna pojawiła się w polskich przepisach razem z rozwiązaniami covidowymi. Zdała egzamin i teraz znajduje się w noweli Kodeksu pracy. Minister rodziny i polityki społecznej zaznacza, że to nie tylko odpowiedź na zmieniającą się rzeczywistość rynku pracy, lecz także dodatkowa szansa na pracę dla rodziców małych dzieci. 

 

Definicja

Praca zdalna została zdefiniowana w nowej regulacji jako praca wykonywana całkowicie lub częściowo w miejscu wskazanym przez pracownika i uzgodnionym z pracodawcą. W szczególnych wypadkach pracodawca będzie miał możliwość zlecenia pracownikowi pracy zdalnej. Dotyczy to chociażby epidemii, awarii w zakładzie pracy, czy pożaru lub zalania. 

Konieczność uwzględnienia wniosku. 

Pracownik zgodnie z nowymi przepisami będzie mógł wnioskować o udzielenie pracy zdalnej. W określonych sytuacjach pracodawca nie będzie mógł odmówić swojemu pracownikowi, jeżeli wykonywanie takiej pracy nie będzie niemożliwe ze względu na jej rodzaj bądź organizację pracy. 

Pracodawca jest zobowiązany wnioskiem pracownika (pracownicy):
- rodzica dziecka niepełnosprawnego
- w ciąży
- wychowuje dziecko do 4 roku życia
- sprawuje opiekę nad innym członkiem najbliższej rodziny albo osobą pozostającą we wspólnym  gospodarstwie domowym, jeśli posiada orzeczenie o niepełnosprawności 

Praca zdalna to obowiązki pracodawcy

Korzystanie z pracy zdalnej przez pracownika rodzi dodatkowe obowiązki pracodawcy. Przede wszystkim dotyczą one zagwarantowania urządzeń niezbędnych do wykonywania pracy. To pracodawca będzie zobowiązany pokryć koszty energii elektrycznej i usług telekomunikacyjny pracownika. 

W sytuacji, gdy nie narusza to zasad bezpieczeństwa, pracownik będzie mógł po wyrażeniu zgody pracodawcy korzystać z własnego sprzętu takiego jak chociażby komputer. Będzie mógł jednak domagać się ekwiwalentu za jego używanie. 

Kontrola trzeźwości

Znowelizowane przepisy umożliwią pracodawcy przeprowadzania trzeźwości pracowników oraz kontrolę obecności środków odurzających. Dodatkowym warunkiem będzie konieczność takiej kontroli ze względu na ochronę życia i zdrowia zarówno pracowników jak i innych osób lub ochrony mienia.

Źródło:

Informacja opublikowana na oficjalnym portalu Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej - portal gov.pl

Oprac. red. 

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

30 najciekawszych pytań z prawa pracy

pobierz

Różnicowanie wynagrodzeń na takich samym stanowiskach

pobierz

Dokumentacja pracownicza

pobierz

Pracownik może krytykować decyzje szefa, ale nie jego osobę

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 41853 )
Array ( [docId] => 41853 )