Koordynatorzy działań edukacyjnych w zakładach pracy

Data: 27-08-2022 r.

Projekt "Koordynatorzy działań edukacyjnych w zakładach pracy" ma być odpowiedzią na potrzeby edukacji przez całe życie. Ta z kolei wynika z obecnej sytuacji gospodarczej, która dynamicznie się zmieniła m.in w związku z rewolucją cyfrową, pandemią czy wojną w Ukrainie. 

Współczesny rynek pracy charakteryzuje się dużym poziomem niepewności. Jest to związane z wielką dynamiką przemian, a w ostatnim czasie także czynnikami zewnętrznymi, takimi jak chociażby pandemia czy wojna. Kolejnym krokiem, który czeka polskie społeczeństwo jest kryzys demograficzny związany ze starzeniem się nas jako społeczeństwa właśnie. Coraz większą rolę w naszym życiu odgrywa też internet.

W związku z tym konieczne jest przygotowanie wszystkich uczestników rynku pracy na dynamiczne zmiany. A jako takie przygotowanie idealnie sprawdzi się edukacja. Aby więc zarówno pracownicy, pracodawcy jak i instytucje rynku pracy były gotowa na czekające nas zmiany, Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych oraz Związek Nauczycielstwa Polskiego propagują politykę kształcenia przez całe życie. Jako wzór stawiają kraje skandynawskie. Partnerem projektu jest szwedzka centrala związkowa TCO i stąd proponowane rozwiązania wykorzystują doświadczenia Szwecji.

Wspólny projekt 

„Koordynatorzy działań edukacyjnych w zakładach pracy” to nazwa wspólnego projektu przygotowywanego przez Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych oraz Związek Nauczycielstwa Polskiego. Głównym jego celem jest przygotowanie i odpowiednie przeszkolenie przedstawicieli partnerów społecznych, które umożliwi pełnienie funkcji koordynatorów działań edukacyjnych w zakładach pracy. W tej roli najlepiej sprawdzą się osoby, które mają kontakt z pracownikami i pełnią już funkcje w związkach zawodowych w swoim miejscu pracy. 

Zadania koordynatora

Koordynator ma być odpowiedzialny za propagowanie idei uczenia się przez całe życie. Taka permanentna edukacja jest korzystna zarówno dla pracownika, który łatwiej odnajdzie się na rozwijającym się rynku pracy, jak i dla pracodawcy. Zapewni większą elastyczność i łatwiejsze dostosowywanie się do zmieniającej się rzeczywistości. 

Obecnie przeprowadzane są spotkania konsultacyjne, aby możliwie dopasować model do polskiego rynku pracy i potrzeb zarówno pracodawców jak i pracowników. Na konsultacje są zapraszani również przedstawiciele biznesu, eksperci w zakresie edukacji i doradztwa zawodowego. 

Przygotowany model funkcjonowania koordynatorów działań edukacyjnych powinien zawierać także opis kwalifikacji i kompetencji jakie powinien mieć koordynator. Sposób rekrutacji na tę funkcję, formy przeprowadzonych szkoleń oraz wskazanie podmiotu odpowiedzialnego za te szkolenia. Nie może zabraknąć także wskazania podstawowych zadań koordynatora, oraz sposobów pomiaru efektów tych działań. 

Źródło:

Informacja opublikowana na oficjalnym portalu:

  • Związku Nauczycielstwa Polskiego - portal znp.edu.pl
  • Serwisu Programu Wiedza Edukacja Rozwój - portal power.gov.pl
Oprac. red. 

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

30 najciekawszych pytań z prawa pracy

pobierz

Różnicowanie wynagrodzeń na takich samym stanowiskach

pobierz

Dokumentacja pracownicza

pobierz

Pracownik może krytykować decyzje szefa, ale nie jego osobę

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 42144 )
Array ( [docId] => 42144 )