Czy można przymusowo wysłać pracownika na bezpłatny urlop

Autor: Kostecka Anna
Data: 15-05-2012 r.

Czasami się zdarza, że w związku ze spadkiem ilości zamówień w firmie pracodawca chciałby - w celu zmniejszenia kosztów - wysłać pracownika na bezpłatny urlop. Jednak nie może sam, bez zgody pracownika udzielić mu urlopu bezpłatnego, nawet jeżeli podyktowane to jest przestojem w firmie.

Wniosek o urlop bezpłatny

Urlopu bezpłatnego pracodawca może udzielić wyłącznie na pisemny wniosek pracownika. Za czas urlopu bezpłatnego jak sama nazwa wskazuje, pracownikowi nie przysługuje żadne wynagrodzenie. Czas urlopu bezpłatnego nie jest wliczany do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze.

Zatem, pracodawca nie może sam jednostronnie wysłać pracownika na bezpłatny urlop, nawet jeśli byłoby to uzasadnione chwilowym przestojem spowodowanym np. brakiem zamówień, awarią maszyn, czy remontem pomieszczeń.

Jak ma postąpić pracodawca, którego „dotknął kryzys”

Jeżeli pracodawca ma kłopoty z zapewnieniem pracownikom pracy przez jakiś czas, to powinien porozmawiać o tym z pracownikami. Być może w drodze negocjacji, mając na uwadze interes firmy i ochronę miejsc pracy uda mu się ich przekonać do wystąpienia z wnioskiem o urlop bezpłatny.

Pracownicy wiedząc o takiej sytuacji, będą mogli w tym czasie podjąć zatrudnienie w innym zakładzie pracy.

Kostecka Anna

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

30 najciekawszych pytań z prawa pracy

pobierz

Różnicowanie wynagrodzeń na takich samym stanowiskach

pobierz

Dokumentacja pracownicza

pobierz

Pracownik może krytykować decyzje szefa, ale nie jego osobę

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 26906 )
Array ( [docId] => 26906 )


Array ( [docId] => 26906 )