Kiedy pracodawca może odwołać z urlopu i jakie koszty musi zwrócić

Autor: Pudzianowska Aleksandra
Data: 02-08-2012 r.

Pracodawca może odwołać pracownika z urlopu z ważnych dla zakładu pracy powodów, a okoliczności które zmusiły go do podjęcia decyzji o odwołaniu nie były mu znane w momencie udzielania urlopu. Będzie musiał jednak zwrócić koszty związane z odwołaniem.

Datę urlopu zawsze ustala się z pracodawcą. Może się jednak zdarzyć tak, że pracodawca odwoła pracownika z wyczekiwanego odpoczynku. Może to zrobić tylko wtedy, gdy ma ważny powód, a okoliczności które zmusiły go podjęcia decyzji o odwołaniu nie były mu znane w momencie udzielania urlopu.

Przykład:

Pan Piotr negocjował kontrakt z klientem. Po uzgodnieniu wszystkich zapisów – przekazał umowę do pracodawcy, który miał ją podpisać. Pan Piotr zaraz po tym wyjechał na urlop. W trakcie wypoczynku okazało się, że klient chce przedyskutować jeszcze jeden, bardzo ważny dla firmy, punkt. Pan Piotr był głównym negocjatorem umowy i tylko on znał genezę wszystkich ustaleń. W związku z tym pracodawca odwołał go z urlopu. Miał do tego prawo.

Trzeba zwrócić koszty

Odwołanie z urlopu wiąże się jednak ze zwrotem kosztów, które poniósł pracownik w związku z wyjazdem (a których nie może odzyskać), łącznie z kosztami które poniósł w związku z wcześniejszym powrotem. Będzie to np.:

  • niepodlegająca zwrotowi opłata za niewykorzystany w związku z odwołaniem z urlopu pobyt w hotelu, czy na kwaterze prywatnej;
  • koszt podróży powrotnej.

Gdyby okazało się, że pracownik przerywa urlop tylko na kilka dni, tzn. wyjechał z miejsca wypoczynku do siedziby firmy i wrócił z powrotem dokończyć urlop, wówczas pracodawca obowiązany jest zwrócić koszty podróży w obie strony, tzn. z miejsca urlopu do miejsca pracy i z powrotem – z miejsca pracy do miejsca urlopu.

 

Wniosek o zwrot należy udokumentować

Zwrotowi podlegają koszty, które faktycznie pracownik poniósł oraz należycie udokumentował. Występując do pracodawcy z wnioskiem o zwrot kosztów należy więc załączyć do niego np. rachunek potwierdzający wniesienie opłaty za pobyt, czy wykupione bilety kolejowe. W razie sporu można dochodzić swoich roszczeń na drodze sądowej. Trzeba jednak pamiętać, że w takiej sytuacji, to pracownik będzie zobowiązany do udowodnienia, że poniósł dany koszt.

Pracodawca może też zapłacić za rodzinę pracownika

Czasem pracodawca będzie musiał zwrócić też koszty związane z wcześniejszym powrotem z wakacji rodziny pracownika – jeżeli nie będą mogli tam bez niego zostać.

Pracodawca nie odda pieniędzy za utracone korzyści

Pracodawca nie ma natomiast obowiązku oddawania pracownikowi tych sum, które ten mógłby uzyskać gdyby pozostał na urlopie.

Przykład:

Pan Jan wziął w firmie A urlop, aby móc wykonać dodatkową pracę w firmie B. Niemniej jednak pracodawca z firmy A odwołał pracownika z urlopu, przez co pan Jan nie zarobił oczekiwanej sumy. Niemniej jednak nie może on od pracodawcy firmy A żądać zwrotu niezarobionych, przez odwołanie z urlopu, pieniędzy.

Pracodawca nie zwróci też kosztów, które nie są bezpośrednio związane z odwołaniem pracownika z urlopu, czyli np. koszt zakupu nowego sprzętu do nurkowania czy aparatu fotograficznego.

Pudzianowska Aleksandra

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

30 najciekawszych pytań z prawa pracy

pobierz

Różnicowanie wynagrodzeń na takich samym stanowiskach

pobierz

Dokumentacja pracownicza

pobierz

Pracownik może krytykować decyzje szefa, ale nie jego osobę

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 26910 )
Array ( [docId] => 26910 )