Jaki napęd wybrać w dobie wysokich cen paliw

Kategoria: Paliwa i napędy
Autor: Pizoń Grzegorz
Data: 30-03-2012 r.

W dobie galopujących cen, chyba każdy stojący przed zakupem auta stawia sobie podobne pytanie. Jeszcze niedawno większość opowiedziałaby się za samochodem wyposażonym w silnik diesla. Obecnie odpowiedź nie jest taka prosta.

Diesel

Auta z olejem napędowym sprawdzają się najlepiej na trasach. Palą wtedy niewiele, umożliwiają sprawne wyprzedzanie. Eksploatacja w mieście we współczesnych samochodach spalających ON jest problematyczna. W warunkach miejskich filtr cząstek stałych (PDF) może się zapychać, bardziej obciążone jest sprzęgło oraz koło dwumasowe. Częste uruchamianie i krótkie trasy wpływają na żywotność turbosprężarki. Wysoka cena zakupu oraz coraz wyższe ceny tego paliwa powodują, że tylko przy dużych przebiegach rocznych zakup nowoczesnego diesla ma sens ekonomiczny.

Benzyna

W dobie turbodoładowania oraz zmniejszania pojemności silniki benzynowe dogoniły diesle. Przy spokojnej jeździe spalanie jest zbliżone do aut napędzanych olejem napędowym. Dynamiką zaś przewyższają je. Na plus zapisuje się również niższa cena zakupu. Nowoczesne technologie w postaci wtrysku bezpośredniego oraz doładowania mogą jednak przyczynić się do wyższych kosztów eksploatacji.

LPG

Bardo popularne w Polsce paliwo. Dość stabilnie utrzymuje cenę. Cena za litr jest o około połowę niższa aniżeli benzyny czy oleju napędowego. Nie dziwi zatem wzrost zainteresowania tym paliwem. Koszt zamontowania sekwencyjnej instalacji gazowej zawiera się w przedziale od 2000 zł za prostą instalację do silnika o niewielkiej pojemności po około 5000 zł w przypadku silników V6 czy V8. Przy obecnych cenach paliw montaż instalacji gazowej zamortyzuje się średnio po 10-15 tysiącach kilometrów.

Pewne problemy techniczne sprawiają silniki z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Choć i tu zaczynają się pojawiać dedykowane rozwiązania wykorzystujące wtryskiwacze benzynowe do podawania paliwa gazowego.

Coraz więcej producentów oferuje fabrycznie nowe pojazdy wyposażone w instalacje gazowe.

CNG

Najtańsze paliwo z wymienionych dotychczas. Ze względu na wyższy koszt instalacji spowodowany wyższymi wymaganiami co do zbiorników, najlepiej wybrać auto z fabryczną instalacją gazową. Same zbiorniki (które są większe niż przy LPG) są często zabudowane pod podłogą i nie ograniczają przestrzeni bagażowej. Trudności w eksploatacji nastręcza stosunkowa mała liczba stacji oferujących to paliwo. Koszty przydomowych stacji tankowania zaczynają się od około 10 000 zł. Stąd ich mała popularność.

Prąd elektryczny

Auta elektryczne, mimo że istnieją od wielu lat nie są popularne. Mało osób słyszało o elektrycznych Fiatach Cinquecento, Citroenach Saxo. Najbardziej znanym elektrycznym pojazdem w Polsce jest Melex. Mimo zasięgu sięgającego 100 km słabo sprawdza się jako auto na co dzień ze względu na mizerne osiągi.

Polskim przedstawicielem wśród pojazdów elektrycznych jest Re-Volt. Jest to micro samochód (w Polsce kwalifikowany jako motocykl) dla dwóch osób o zasięgu maksymalnym 100 km oraz maksymalnej prędkości 90 km/h. Cena około 100 000 zł.

Bardziej zaawansowany technicznie jest japoński Mitsubishi IMiEV. Maksymalny zasięg to 150 km. Prędkość maksymalna to 130 km/h. Jest to dojrzały pojazd miejski nie różniący w prowadzaniu od małych aut miejskich. Cena około 160 000 zł.

Pizoń Grzegorz

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Mądra pochwała, twórcza krytyka

pobierz

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Ziołowa apteczka

pobierz

Zdrowy kręgosłup i stawy

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 27304 )
Array ( [docId] => 27304 )