Seat Arosa, podobnie jak jego bliźniak VW Lupo, powstał na bazie popularnego Volkswagena Polo i wykorzystuje jego płytę podłogową, silniki i podzespoły. Całość wykonania jest już niestety gorsza, zaś auto sporo mniejsze od Polo czy Ibizy. Arosa wytwarzana była w latach 1997-2005, zaś w 2000 roku auto przeszło poważny face lifting, w efekcie czego auto otrzymało m.in. zupełnie nowy przód.
Główne zalety Seata Arosy, to dobra widoczność z wnętrza i dobra ergonomia, zasługujący na uwagę układ jezdny i oszczędne silniki wysokoprężne Volkswagena. Poza tym autko mimo upływu lat jest drogie, choć nieco tańsze niż bliźniaczy Volkswagen Lupo. Typowe przypadłości Arosy to problemy z korozją, bardzo przeciętna jakość wykonania, wadliwe skrzynie biegów i głośność w kabinie, spowodowana dużą ilością gołych blach. Na minus zaliczyć trzeba także ciasne, czteroosobowe wnętrze i niekorzystny stosunek jakości do ceny.
Rynkowi rywale Seata Arosy, to bliźniaczy Volkswagen Lupo, Volkswagen Fox, Fiat Seicento i Fiat Panda oraz pozostałe auta klasy mini, czyli segmentu A, jak: trojaczki z Kolina, czyli Citroen C1, Peugeot 107 i Toyota Aygo, Opel Agila I, Suzuki Alto i Suzuki Wagon R+, Suzuki Alto, Daihatsu Cuore, Renault Twingo, Kia Picanto i Hyundai i10.