Smart Fortwo

Kategoria: Autosegment A
Autor: Mieszkowski Piotr
Data: 30-06-2012 r.

Smart Fortwo to specyficzny pojazd, z uwagi na wymiary zewnętrzne zaliczany do segmentu A, czyli klasy mini. Z uwagi na dwuosobowe, jedyne w swoim rodzaju nadwozie, Smart Fortwo zalicza się do podgrupy mikrosamochodów. Produkcja modelu Fortwo I generacji uruchomiona została w 1998 roku, zaś od 2007 roku w sprzedaży dostępny jest Smart Fortwo II.

Smart Fortwo, to pojazd ze wszech miar nietypowy, bo: dwuosobowy, bo z malutkim silnikiem, ale turbodoładowanym, bo potrafi zaparkować między dwoma autami w poprzek i zmieści się, bo ma wymienne, kolorowe elementy nadwozia, bo… Smart Fortwo I generacji, opracowany wspólnie przez twórcę szwajcarskich zegarków Swatch oraz koncern Daimler Benz, wszedł do produkcji w 1998 roku i produkowany był do 2007 roku, kiedy w sprzedaży pojawiła się II, aktualnie oferowana generacja modelu Fortwo, czyli dla dwojga.

Rynkowi konkurenci Smarta Fortwo, to przede wszystkim auta segmentu A, czyli klasy mini, a więc m.in. nowe modele VW Group, czyli: Volkswagen up!, Skoda Citigo oraz Seat Mii. Smart Fortwo walczy o rynek także z takimi autami, jak: Fiat Panda, Kia Picanto, Hyundai i10, Opel Agila i bliźniaczy Suzuki Splash, a także Suzuki Alto. Inni konkurenci Smartw dla dwojga, to „trojaczki z Kolina”, czyli Toyota Aygo, Peugeot 107 oraz Citroen C1.

 

Zalety Smarta Fortwo, to według jego użytkowników dobra widoczność z wnętrza auta oraz duża ilość miejsca, jaką autko oferuje kierowcy i pasażerom. Zaletą jest także możliwość zmieszczenia się w tak ciasne miejsca do zaparkowania, że żadne inne auto nie zmieściłoby się tam. Minusem auta jest zbyt słabe zdaniem użytkowników wyciszenie kabiny pasażerskiej oraz stosunek jakości do ceny. To autko jest zwyczajnie drogie, nawet jeśli jest stare. Drogi jest także autoryzowany serwis Mercedesa, który produkuje, sprzedaje i serwisuje te auta.

Żeby stać się w Polsce właścicielem najtańszego, nowego Smarta Fortwo w wersji hatchback 3d i bazowej wersji Pure, trzeba dysponować kwotą co najmniej 39 700 zł za auto z silnikiem benzynowym 1.0 61 KM i automatyczną skrzynią 5 MHD (występującą zresztą w każdym Smarcie!) lub 46 300 zł za auto z silnikiem wysokoprężnym 0.8 54 KM cdi. W tuningowanej przez znaną firmę BRABUS, Smart Fortwo z silnikiem benzynowym 1.0 98KM kosztuje 69 100 zł. Smart Fortwo występuje także w wersji cabrio i najtańsza odmiana takiego auta, czyli w specyfikacji Passion z silnikiem benzynowym 1.0 71 KM kosztuje 53 300 zł.

Ceny używanych Smartów I generacji z 2002 roku wahają się od 7 do 12 tys. zł. Młodsze autko 5-letnie z 2007 roku, kupić można za kwotę od 18 do 26 tys. zł. Dwuletnie Smarty Fortwo z 2010 roku, kosztują od 30 do 35 tys. zł. Duża liczba oferowanych na rynku wtórnym Smartów, pochodzi z indywidualnego importu i może mieć za sobą powypadkową przeszłość oraz np. służbę w wypożyczalni aut, do czego wykorzystuje się te mini autka także w Polsce.

oprac. PM na podstawie: Samar, Autocentrum, Otomoto.pl

Mieszkowski Piotr

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Mądra pochwała, twórcza krytyka

pobierz

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Ziołowa apteczka

pobierz

Zdrowy kręgosłup i stawy

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 27391 )
Array ( [docId] => 27391 )