Pierwsza generacja Mini nowych czasów, czyli auto zaprojektowane według retro designu przez Franka Stephensona, ujrzała światło dzienne w 2001 roku. Patrząc na auto, już na pierwszy rzut oka widać, że Mini One miał być do złudzenia podobny do legendarnego Mini, produkowanego przez blisko 40-lat w Wielkiej Brytanii.
Mini One I generacji wytwarzany był w latach 2001-2006, zaś nieco odmłodzona, aktualnie oferowana II generacja auta, do sprzedaży trafiła w 2006 roku. Mini to nie jest auto dla każdego. Jest raczej symbolem zamożności i prestiżu i ulubionym autkiem osób z show biznesu, celebrytów, a przede wszystkim pań. W kręgach aktorskich czy telewizyjnych, zwyczajnie wypada mieć Mini.
Zalety Mini One i jego mocniejszej odmiany Mini Cooper, to świetny układ jezdny (wszak producentem auta i właścicielem praw do marki Mini jest BMW!) oraz dobre skrzynie biegów. Użytkownicy auta narzekają jednak na mało wydajną wentylację i ogrzewanie, a także na zbyt słabą widoczność z wnętrza auta. Mini One, to prestiżowe i drogie, małe auto, stworzone by konkurować z takimi autami, jak m.in. Audi A1, Alfa Romeo MiTo, czy lepiej wyposażone wersje małych aut jak m.in. Opel Corsa, Renault Clio, Ford Fiesta, Volkswagen Polo, Seat Ibiza, Peugeot 207 a teraz nowy 208, Citroen C3, Toyota Yaris, Honda Jazz, Skoda Fabia, Fiat Punto Evo/Grande Punto, Kia Rio oraz Hyundai i20.