Caterham 7 - sportowe

Kategoria: Autosegment G
Autor: Mieszkowski Piotr
Data: 29-08-2012 r.

Caterham 7 to współcześnie produkowana wersja słynnego Lotusa 7, wytwarzanego przez znaną brytyjską markę w latach 1957-1972. Caterham 7 jest autem zaliczanym do segmentu G, czyli do klasy aut sportowych. Firma Caterham oferuje kilka wersji modelu „7”. Model 7 wytwarzany był przez firmę Lotus przez piętnaście lat, po czym licencję na produkcję tego modelu kupiła firma Caterham.

Caterham 7 to auto z nadwoziem typu klasyczny roadster, z charakterystyczną długą maską silnika. „Siódemka” napędzana jest na koła tylne. Nadwozie modelu „7” jest bardzo lekkie, a jego budowa niezwykle prosta, co przy zastosowaniu silników o odpowiedniej mocy, robi mieszankę piorunującą. Caterham 7 z silnikiem o mocy ok. 200 KM, ma osiągi na takim poziomie, jak sportowy motocykl. Co ciekawe, pierwszy Lotus Seven osiągał moc zaledwie 40 KM z silnika o pojemności 1172 cm³, będąc przy tym nieźle sobie radzącym autem sportowym.

„Siódemka” to auto o wyjątkowo prostej konstrukcji i mimo, że licencję na jej wytwarzanie, od Lotusa zakupił Caterham, w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat wiele firm produkowało repliki tego modelu. Caterham 7 oparty jest na ramie przestrzennej, co pozwala tworzyć różne warianty auta, z różnymi wersjami silnikowymi oraz z bardzo zróżnicowanym zastosowaniem materiałów, co wszystko znacznie wpływa na masę auta i jego osiągi. Aktualnie firma Caterham oferuje kilka wersji słynnego modelu 7. Konkurencja dla Caterhama 7 to teoretycznie auta sportowe typu roadster, takie jak np. Porsche Boxster czy BMW Z4. Caterham 7 to jednak tak egzotyczne auto, że trudno je porównywać ze zwykłymi sportowymi kabrioletami. To auto będące klasą samą w sobie i jedyne w swoim rodzaju.

Żeby stać się w Polsce właścicielem nowego Caterhama 7 cabrio 2d w wersji Roadsport 120 z najmniejszym oferowanym silnikiem 1.6 16V 121 KM, dysponować trzeba kwotą 27 700 GBP, czyli ok. 144 871 zł. Odmiana Roadsport 175 z silnikiem 2.0 177 KM Duratec (czyli od Forda), to koszt 33 600 GBP, czyli ok. 175 728 zł, zaś Roadsport 175 SV 35 800 GBP, czyli ok. 187 234 zł. Odmiana Superlight R400 SV 2.0 Duratec 213 KM kosztuje 42 600 GBP, czyli ok. 222 798 zł, zaś mocniejsza wersja Superlight R500 z silnikiem 2.0 266 KM Duratec, to koszt 48 tys. GBP, czyli ok. 251 040 zł. Tańsze są wersje do samodzielnego montażu, kupowane w paczkach. I tak najtańsza odmiana Caterhama 7 Roadsport 120 z silnikiem benzynowym 1.6 16V 121 KM kosztuje od 23 200 GBP, czyli ok. 121 336 złotych, czyli ok. 23 tys. złotych mniej niż auto gotowe.

Używanych Caterhamów 7 w Polsce praktycznie nie ma i na etapie powstawania niniejszego opracowania, jego autorowi nie udało się znaleźć ogłoszenia dotyczącego sprzedaży choć jednego auta.

oprac. PM na podstawie: Samar, Autocentrum, Otomoto.pl

Mieszkowski Piotr

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Mądra pochwała, twórcza krytyka

pobierz

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Ziołowa apteczka

pobierz

Zdrowy kręgosłup i stawy

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 27603 )
Array ( [docId] => 27603 )