Land Rover Freelander to angielska odpowiedź na świetnie sprzedające się kompaktowe SUV-y produkcji japońskiej, jak np. Toyota RAV4 czy Honda CR-V. W przeciwieństwie do swoich większych braci: Defender czy Discovery, Land Rover Freelander to lekkie auto bardziej nadające się do miasta niż do jazdy w trudnym terenie. Pierwsza generacja Freelandera to lata produkcji 1998-2006, zaś II generacja zadebiutowała w 2006 roku.
Zalety modelu Freelander, to zdaniem jego właścicieli duża przestrzeń dla kierowcy i pasażerów oraz dobra widoczność. Właściciele Freelanderów narzekają jednak na zbyt słabe wyciszenie kabiny pasażerskiej oraz na duże zużycie paliwa. Konkurentami rynkowymi Land Rovera Freelandera są: Toyota RAV4, Honda CR-V, Nissan X-Trail, Volkswagen Tiguan Mitsubishi Outlander, Citroen C-Crosser, Peugeot 4007, Mazda CX-7, Chevrolet Captiva, Renault Koleos, Ssangyong Kyron, Opel Antara oraz mniejsze SUV-y, jak: Kia Sportage, Hyundai ix35, Skoda Yeti, Nissan Qashqai czy Mitsubishi ASX.
Nowy Land Rover Freelander występuje wyłącznie z nadwoziem pięciodrzwiowym. W bazowej odmianie E z silnikiem wysokoprężnym 2.2 150 KM eD4, Land Rover Freelander kosztuje 156 800 zł, zaś z silnikiem wysokoprężnym 2.2 150 KM TD4 i automatem 177 930 zł. Lepiej wyposażona odmiana S z silnikiem benzynowym 2.0 240 KM Si4 kosztuje 194 200 zł.