Nissan X-Trail I generacji produkowany był w latach 2001-2007, zaś od 2007 roku oferowana jest druga generacja modelu. W przeciwieństwie do swoich mniejszych braci, jak mały crossover Qashqai, Nissan X-Trail to auto, którym naprawdę można pojechać w teren. W praktyce jednak, z uwagi na cenę, większość nowych aut tego typu, opuszcza salony sprzedaży z napędem na jedną oś i… jest użytkowana w mieście.
Główne zalety Nissana X-Trail, to duża przestrzeń dla kierowcy i pasażerów oraz dobre właściwości jezdne oraz widoczność z kabiny. Użytkownicy krytykują natomiast duże zużycie paliwa oraz stosunek jakości auta do ceny. Konkurentami rynkowymi Nissana X-Trail są Citroen C-Crosser, Mitsubishi Outlander, Peugeot 4007 oraz m.in. Mazda CX-7, Chevrolet Captiva, Nissan X-Trail, Renault Koleos, Ssangyong Kyron, Toyota RAV4, Honda CRV, Opel Antara, a także mniejsze SUV-y, jak: Kia Sportage, Hyundai ix35, Nissan Qashqai czy Mitsubishi ASX, Mitsubishi ASX.
Nowy Nissan X-Trail dostępny jest w Polsce wyłącznie z silnikami wysokoprężnymi. Odmiana bazowa XE z silnikiem diesla 2.0 dCi 4x4 kosztuje 113 900 zł, zaś wersja LE z automatem 144 800 zł. Odmiana LE z mocniejszym dieslem 2.0 dCi 173 KM 4x4 kosztuje 143 tys. zł. W wersji I-Way Nissan X-Trail 2.0 dCi 150 KM z napędem na obie osie kosztuje 129 470 zł.