Produkcja modelu Cayenne, opracowanego wspólnie z Volkswagenem, została uruchomiona w 2002 roku, a w 2006 roku auto przeszło poważną modernizację i face lifting. W 2010 roku zadebiutowała II generacja Porsche Cayenne, które w dalszym ciągu korzysta z wielu rozwiązań wspólnych z VW Touaregiem. Obydwa auta korzystają np. z tej samej płyty podłogowej, na bazie której powstaje także Audi Q7.
Do zalet Porsche Cayenne, oprócz oczywiście dużego prestiżu marki i wysokiego poziomu oferowanego komfortu i bezpieczeństwa, należą świetne właściwości jezdne. Auto jest jednak ponadprzeciętnie drogie w zakupie i utrzymaniu oraz nieekonomiczne. Użytkownicy narzekają także na wadliwe skrzynie biegów.
Głównymi konkurentami Porsche Cayenne są VW Touareg, Audi Q7, Mercedes ML i GL, Range Rover, BMW X5, Toyota Land Cruiser, Volvo XC90, Infinity FX, BM X6 oraz Jeep Cherokee. Alternatywą dla Cayenne mogą być także mniejsze luksusowe crossovery, jak np.: Volvo XC60, BMW X3, Mercedes GLK lub Audi Q5.